Visar inlägg med etikett Kök. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kök. Visa alla inlägg

15 oktober 2011

Dualit

Bild: Bagaren och Kocken

Nu har vår brödrost från 1995 rostat sitt sista bröd! En trotjänare ska få gå i graven!
Måste införskaffa en ny å det snaraste.

Funderar på den här fina från Dualit, som jag drömt om länge. Finns hos Bagaren och Kocken.

Den för 4 skivor känns lite dyr...men den för 2 skivor känns överkomlig!
Någon som kan rekomendera?

Over and out

11 oktober 2011

Mysfaktor=Noll

Hur jag än gör blir det inte så där tokmysigt i mitt radhus kök. Inte ens om kvällen när jag tänder ljus.
Först bytte jag de färgglada sommar gardinerna till några bruna och linnefärgade jag hade i skåpet.
Tandkrämstuben är inte en installation...Vet inte HUR jag kunde missa den när bilderna togs!?
Orkideerna har sin givna plats
Det rostiga O:et fick flytta från vardagsrummet, och tillsammans med några fina träobjekt blev det ett stillében. Nu står också en liten miniorkide i en liten rökfärgad glaskruka där, men har inte bild på det.
Never mind det fula lackade furubordet...Det ska bytas till ett lite mindre, samt snyggare bord vad det lider.

Gräset plockade jag utanför jobbet förra veckan. Gör sig bra i den större av Ittala vaserna jag vann hos Simplicity.

Men nått saknas...Vad?
Säg inte färg, för det brukar jag ha, men nu ville jag bara ha en grå/brun/svart/vit skala....Vad ska jag lägga till eller dra ifrån?
Tips please!!

Over and out

30 juni 2011

Städa

Bild: Brunkullan med Mosipperötter

En och en halv dag kvar, sen är det semester:)
Det ska bli så härligt. Passade på att städa nedervåningen igår, och fortsätter med övervåningen imorgon.
Tänker INTE börja semestern med att storstäda, och planerar inte att städa nämnvärt UNDER semestern heller.
Eftersom städningen dessutom varit eftersatt en tid, var det verkligen på tiden.

Jag hatar att städa! Verkligen!

Men fina städprylar gör det ju ganska roligt. Roligare i alla fall:)

Den fina trasan från Iris Hantverk på min diskbänk, har jag köpt på Ellis Corner.
Vet inte hur många gånger jag kokat den, eller kört den i diskmaskinen. Trots det är den fin i färg och form. Lovely:)

Väldoftande rengöringsmedel är också roligt att använda. Funderar på någon av Maison Belles fina.

Over and out

16 januari 2011

Ombyte förnöjer

Bild: Kollage av egna bilder

Tänk vad det förändras hela tiden! I vårt radhuskök, byter jag gardiner flera gånger per år. Men i övrigt är basen den samma.
Här är några av de mönster och stilar som vi haft senaste åren! De flesta har jag köpt på Åhléns:)

1. Jul 2006. Röda gardiner med vita orkideér. Sytt av tyg från Mairo. Löpare Mairo. Ljushjärta IKEA.
2. Höst 2010. Lila mönstrade och enfärgade paneler från ICA Maxi.
3. Vårvinter 2009. Svarta och blekturkos paneler från Åhléns. Change ljusbricka och kubstakar från Cult Design.
4. Vår 2007. Bruna och rosa panler från Åhléns. Kub stakar från Cult Design.
5. Sommar 2008. Voilelängder Åhléns, löpare Serholt. Kub stakar från Cult Design.
6. Vinter 2009 och 2010. Svarta paneler från Rusta. Change ljusbricka Cult Design.

Just nu har jag kombinerat de mönstrade Åhléns gardinerna i bild 5, samt de blekturkos panelerna i bild 3. På bordet en duk i turkos och Cult Design detaljer i turkos/grönt.

Till sommaren tänker jag mig vitt i olika nyanser tillsammans med blekrosa..Vi får väl se:)

Over and out

09 januari 2011

Serholt

Bild: Kollage av egna bilder

Har äntligen fått undan julen även här hemma i radhuset.
In med det krispiga vita, turkosa och friskt gröna i vårt kök.
Passade på att stryka och sätta upp gardiner också, men dem får ni se i ett annat inlägg.

Kökshandduk från Serholt fick vi i julklapp av min kusins familj.

Over and out

17 oktober 2010

Köket i höstskrud

Köket har fått detaljer i lila. Även jag faller för trender..;)
Nä, skämt å sido, så har jag faktiskt alltid gillat lila i olika nyanser. Har haft lila i köket ett par gånger tidigare.
Tycker dock det är svårt att hitta den "rätta" lila nyansen, och är inte helt nöjd med den jag har just nu.
Gardiner (från Ica Maxi av alla ställen!), rund bordstablett som har ett par år på nacken. Minns inte var jag köpte den.

I går när vi handlade slog jag till och köpte ett par karamell rosa gladiolus. Tycker det är en väldigt härlig blomma.

Over and out

17 september 2010

Ska jag...?



Bild: Bagaren och Kocken

Jag använder mina elektriska köksredskap rätt ofta. Man skulle kunna säga att utan min Kitchen Aid, min elvisp och min stavmixer vore jag ingenting;)

Sista månaderna har min elvisp låtit rätt illa vid användning. Nu har den visserligen 17 år på nacken, så det är kanske inte konstigt eftersom den används flitigt!!

Stavmixern, som också har några år på nacken, (det är den 3:e sen jag flyttade hemifrån...samtliga föregångare har mer eller mindre brunnit upp...), börjar falla isär. Dessutom luktar den bränd plast vid användning.

Kitchen Aiden är däremot helt underbar:) Den har ca 1,5 år på nacken och används nästan varje dag. I alla fall 3-5 grr i veckan. Oftast mer. Men oftast behövs det vispas i flera skålar, och jag har länge tänkt att en extra skål till assistenten kanske vore toppen? Men en stor skål tar ju också plats i skåpen.

Jag inser att mer rimligt vore att köpa ny elvisp och ny stavmixer. Så. Funderar nu på en kombinerad variant av sådan. Dualit har ju en stavmixer med dubbla vispar OCH ballongvisp, till paketpris hos Bagaren och Kocken. 1495:- inkl tillbehör.

Visst är jag dum om jag inte slår till!? (Och nu vill jag bara att ni håller med..förstår ni!).

Over and out

02 maj 2010

Nytt i köket

Våromgången av vitagåvor var på temat bak & mat. Jag fick den här söta slickepotten från Rice, av min hemlige vän, Veronica med bloggen Sollenkroka by. Jag fick också söta bakformar, som jag ska visa senare i sommar. Tänkte spara på dem till skolavslutningsbaket:)

Skålen som är från IB Laursen, har jag fått i födelsedagspresent av min barndomskompis.

En rolig detalj med gåvan från min hemlige vän, är att jag hade köpt en likadan slickepott till MIN hemligevän. Det var bara olika rosa nyanser på den:)
För någon vecka sedan köpte jag en ny manchett till min changebricka också. Med en liten tatuering.. Cult Design har så många roliga och fina nyheter i år. Finns flera saker som jag skulle vilja ha!
Idag har det varit fotboll för hela slanten. Först match för Tobbe i pojkallsvenskan. Tyvärr förlust...
Sen träning för Jonte. Kan nämna att det blåst småspik här idag. Det var allt lite kallt, att först stå i två timmar på match, och sen nästan direkt 1 timme på träning...ischiamej. Men snart är sommaren här får jag hoppas:)
Over and out

06 mars 2010

Förvaring

Garderoben från IKEA i hallen är på plats. Vita skjutdörrar döljer kläderna där inne.
Vi har skoförvaring längst ner i varje sektion, bestående av skoblockpinnar.....vilket gör att vi kan förvara 24 par lågskor där inne!
Det är redan fullt....harkel....å andra sidan känns det på lukten att Tobias fotbollskor inte bör vara där inne, så de får flytta på sig;)
Tommys blommor som han fick av oss i tisdags på 40-årsdagen. Vasen från Cult Design.
Ni skymtar säkert nya doftljuset också. Yankee Candle cleen cotton.
Och här ser man garderoben från köket. Handtagen på sidorna är inte monterade ännu.
Idag blir det till att röja i den röra som blitt i vardagsrummet under renoveringen. Ett 4 års kalas ska vi hinna med också:)
Over and out

29 oktober 2009

Nytt i köket

Det är verkligen inte skoj att ta foton nu när kameran ballat ur! Trots det visar jag lite nytt i köket.
Alcogel har fått tagit plats i köket. Jag önskar att Cult Design gör en pump med texten Handsprit, så kan den få stå bredvid diskmedel och tvål. Gärna en i slilver, som jag sett att det finns för diskmedel nu:)

Pumpflaskan från Maison Belle, med medel för rostfria ytor, som tex köksfläkt, ugn, handtag och diskbänk, har jag köpt på Ellis Corner.

Även disktrasan kommer från Ellis Corner. Det är en plommonlila textil trasa från Iris. Superbra! Och lätt att tvätta. Jag har t o m kört den i diskmaskinen, trots att det egentligen är lite för varmt, men den är oförändrad i både form och färg!

Idag blir det läkarbesök igen. Det är Jonathan som har sån faslig örvärk. En vanlig följdsjukdom efter förkylninge eller influensa. Vi får väl se om det blir penicillin, eller om det ska få läka själv...De är ju snåla i dessa dagar, men alvedon, näsdroppar och vitlök hjälpte inte i går kväll och i natt i alla fall!

Over and out

09 oktober 2009

Lila

I köket går det mesta i svart, vitt och lila i höst. Som jag hade tänkt ha det.
Cult Design brickan har fått chance brickor i svart och lila.

Putsade fönstren idag. Det var vad jag mäktade med av den där storstädningen.....
Byte av gardiner fick det bli också. Har inte hittat några lila jag gillar, men vitt och svart fick duga. Gardinerna är nya och kommer från Rusta. Lite sneda och vinda, men det får man väl räkna med när de kostade 99:- för två...
Never mind furubordet...någon gång ska det väck;)
Kökshandduk på diskmaskinens handtag såklart. Köpt på Lagerhaus förra månaden, när jag var i Sundsvall.

Ikväll har vi tänt ljus i köket och mått gott. Sånt känns mysigast när det är nystädat.

Obama och fredspriset då? Vad tror ni? Jag tror att det kommer bli nödvändigt för honom att jobba ännu hårdare med att närma sig mellanöstern och lösning på konflikterna där. Och resten av världen också förståss.
Just därför tycker jag att det var smart att ge priset till honom, trots att han inte gjort nått konkret ännu. Det tar några år för en ny makthavare att göra de förändringar som man vill och som krävs.
Just nu håller han igång två krig. Inte förenat med fred direkt va? Men han är påväg. Och nu måste det gå än fortare.
Sen skulle han ge bort prispengarna till välgörenhet. Ett plus bara där!

Fast. Visst finns det säkert bättre kandidater. Men det är inte för sent för dem ändå. Vad jag vet kommer man fortsätta dela ut priset ett bra tag framöver:)

Over and out

16 september 2009

Tupperware

För många år sen när Tobbe var liten, sålde jag Tupperware.
På hempartyna delade man alltid ut små gratis pryttlar. Eller delade ut var väl fel..man lottade ut dem bland de som svarade på små frågor, eller anmälde sig till att ha ett party, eller som beställde varor.
När jag slutade sälja hade jag mängder av burkar och skålar...och.....sådana prylar kvar.
Nu ligger några kvar i mina kökslådor. Några har försvunnit eller getts bort.
Här är ett axplock.
Och jag måste säga att jag använder de flesta då och då.
Tesilen har jag märkt är bra när man ska sikta kakao. Skoporna i cerice, har jag i tvättmedelsförpackningen!
Vitlöksriven är oslagbar, de små pickelsplockarna/gafflarna är toppen för kallskuret, olivsskopan funkar också jättebra.
Mini slickepotten är super för att rengöra vispar, komma åt att skrapa ur små burkar med salsa, pesto eller annat. Appelsinskalaren funkar också på ett bra sätt när jag väl använder den.
Det enda jag inte använder alls, är tomatkniven, som är gjort för att göra hål med spetsen, för att släppa ut luften i tomaten, och kan sen skära utan att den spricker och sprutar överallt.
Praktiskt, men jag glömmer bort den.
Men ändå.
Tupperware kan vara bra till mycket:)
Over and out

28 augusti 2009

Diska med stil

Bild: Julias Vita Drömmar

Jag har fortfarande kamera bekymmer, och ni får stå ut med att jag lägger in lite inspiration här istället, innan problemet är löst:)

Numer kan man få det väldigt fint i köket. Vilken butik man än vänder sig till, eller kollar in på nätet så finns det massa snygga detaljer. Fina flaskor med diskmedel, vackra disktrasor och häftiga diskborstar! Detsamma gäller för tvättstugan. Burkar och klämmor och påsar. Allt för att göra det lite roligare i vardagen!
Själv har jag diskmedel- och tvålpump från Cult Design här hemma i radhuset. I stugan står en yes......men nu kollar jag in alternativen:D

Som en karamell på bänken, blir det med de här fina flaskorna! Det är Tvål samt Diskmedel från House Doctor. Finns hos Julias Vita Drömmar

Bild: Ett Hus I Vitt

Som ljuvligaste ljuvliga är väl den här diskmedelsflaskan "Grandmas kithen" från Green Gate!! Ett Hus i Vitt har den i webbutiken.

Tänk när jag äntligen, långt fram i framtiden, renoverat köket i stugan och fått min porslinsho, vad fin den skulle bli på bänken!!
Undra om man köpa och lägga på lager?..Eller så får jag ha den på min fula diskbänk jag har nu helt enkelt:)


Bild: Russinet

Härliga färger i ett annars ljust kök är väl härligt!! Jag skulle vilja köpa en av varje, och byta utseende på köket ofta! En trasa, en kökshandduk och två tre lyktor i samma färg är det som krävs egentligen:) Eller kanske ska jag matcha gardiner och andra textilier med en trasa i samma färg?
Ni hittar dessa på Russinet.



Bild: Perlan Living

Disktrasor har blivit bara roligare och roligare. De finns med text, motiv, foto och alla mönster man tänkas kan! Lite annat än de där tunna sladdriga håliga varianterna man växte upp med:)
De här fina är designad av Erika Tubbin, och finns hos Perlan Living.

Bild: Perlan Living

Malin Westberg heter tjejen som skapat de här fina trasorna! Även dessa hittar man på Perlan Living. Dessutom kan man just nu köpa både Malins och Erikas trasor lite billigare. Perlan Living har erbjudandet köp 4 betala för 3!!!

Ikväll blir det en sväng tillsammans med Tobbes fotbollslag, för att tacka av en av de tränare de haft. Han flyttar nu tillbaka till England, och kommer vara väldigt saknad förståss!!

Imorgon spelar Tobbe match, och vi har också 30-års jubileumsfest i vårt område. Det blir massa skoj för barnen, och sen mat och dans på kvällen.
Jag har första parkett, då festtältet är uppställt på gården utanför vårt hus:)

Ha det bäst i helgen alla ni. Får se om jag får möjlighet att blogga nått. Om ljuset är bra, kanske jag till o med får till nått foto;)

Overa and out

10 januari 2009

Blek turkos

Januari månad, och julen är ute sen ca 1 vecka tillbaka.
Lite ljusare tider stundar, och mitt radhuskök har fått blekt turkos detaljer.
Både gardiner, tabletter och Cultdesign detaljerna har jag haft i många år nu, men de får hänga med då just turkos är en av mina favoritfärger!!
I vanliga fall har jag kombinerat dessa detaljer med grönt, men för en stund får de trona själva:)
Den här handduken är turkos på ena sidan och grön på den andra...alltså inte på avigan, utan den är delad i färgerna på mitten! Just nu ser man bara det turkos.

Turkos ja! Just nu har jag turkos i både kök och på WC....lite olika nyanser, men ändå så ljuvligt tycker jag! Men det räcker nog där. Brukar ha en mörkare turkos färg i vardagsrummet, trots att det skär sig en aning mot tapeten...... men i år ska jag nog köra med bara vita detaljer där nu under vintern!!
Låter konstigt kanske, men med pissgula väggar och en mörkblå skinngrupp...så är där färg nog!!

När julstjärnorna vissnat ner blev det rätt tomt i mitt köksfönster. Ska köpa 3 fina orkidér tänkte jag. Har haft massor förr, men jag har en förmåga att få dem att vissna efter några år. De klarar max 3 år hos mig..haha.....alla blad torkar ut...jag vattnar nog FÖR sällan...!

Och tulpanerna som brukar finnas hos mig vid den är årstiden har uteblivit! Inte en enda bukett är köpt!
Herregud! Januari brukar ha ett högt tulpankonto! Skyller på att jag varit sjuk och knappt varit utanför dörren sen annandagen!

Nåja. Återkommer med blombilder så snart jag har några att visa bilder på:)

Over and out

26 november 2008

Nu kan det bli advent!

Välkomna till radhuset! Hälsar 3 små nissar våra besökare:)
Det tokroliga gardinerna köpte jag förra året! Jag har ju lite annan stil här hemma, än i stugan.
Ljushjärta från IKEA. Jag har dock inte tänt det än...väntar till fredag tror jag!
Krukor med blockljus på väggen från Cult Design, och det ursöta hjärtat fick jag av min väninna "Sjabbig men Chic"!! Som tack för hjälpen att starta hennes blogg! Tack snälla du!
Julig kökshandduk på diskmaskinens handtag! Den är från Frösö Handtryck.
Gardinerna som är sydda av tyg från Mairo, sydde jag redan 1999, när jag sett liknande i en av stadens inredningsbutiker!
Folk trodde nog jag var knäpp...raka våder!!!
Panelgardinen hade inte riktigt gjort entré, och några av mina vänner höjde ett och annat ögonbryn och kommenterade knappt gardinerna.. De hade fortfarande rynklängder i chintz med spets innanför;) De tyckte nog att mina gardiner hörde en supermodern stockholmslägenhet till!!
Men hepp...nu finns de i var mans hus, panelerna!
Stjärnan köpte jag på Hemtex förra året! Love it!
Elflugan-kopian köpte jag också 1999.....Kände nog för lite modernare stuk det året..hihi..för även den fick utstå lite kritik från folk!! Traditionell skulle det vara!!
I övrigt har jag inte så mycket jul här hemma. Spar allt krut till stugan, eftersom det är mest där vi kommer vara under julhelgen. Även om det blir några hemma dagar när vi jobbar...
Men funderar ändå på att ha en gran även här...Den i plast har ju hängt med i många år och jag har ju så mycket fint pynt till den;)
Kom ihåg att tävla!!
Over and out

20 november 2008

Fynd

När jag var på marknaden i Kvarnsjö för några veckor sen, stod vår rara granne I vid bordet bredvid. Hon sålde bla fika-och matbröd, hudvårdsprodukter hon gör själv och sen hade hon även några loppissaker!
Den här fina plåtburken med motiv av hus, köpte jag av henne för några tior!
Passar perfekt in i köket här i vårt radhus:)
På locket står det på franska...och jag är så dålig på det...men Bonbon...är inte det godis!?
Fast jag har Brunkullan te i min:)
Over and out

12 oktober 2008

Tommy!! Se hit!!


Kan det BLI bättre tillfälle?....Tommy?.....Du har ju loooooovat!!:)
Bagaren & Kocken har erbjudandena!! Och bara till den 19:e!
Over and out

11 april 2008

Stugan och drömmar!

Drar till stugan i kväll.
Hoppas på finväder med stekande sol, för det blir fjällen på lördag:)

Här har ju vräkt ner snö i några dagar, så det blev riktig vinter igen. Suck. Jonte är grymt besviken eftersom han precis tagit fram cykeln. Gångvägarna var ju istort sett bara, men nu är det isigt igen..Så sol är bra, så det smälter igen! Rabatterna ligger under halvmetern, så det är inget att hoppas på ännu på 3-4 veckor!
Visar en bild (som jag lånat från Bagaren o Kocken) på min drömprodukt, för er att kika på under helgen. Har visat den förr, och jag vill verkligen ha en sån!
Den finns på rea nu hos Bagaren och Kocken.
Och en vacker dag hoppas jag att en vit sådan kommer stå på en bänk nära mig:)
Och kanske till och med en cremefärgad eller ljusblå i stugan...men då får jag drömma läääänge;)

Over and out

23 februari 2008

Grönt är skönt

Ny duk och ny bricka till min change från Cult.
Igår gjorde jag vår! Brukar göra vår till påsk, men jag kunde inte hålla mig längre;)
Här är mina två nya kuber. Rose och en grön. Brickan har jag haft sen tidigare!
Tycker grönt är en vårig färg som man använder alldeles för sällan. Lyser upp hela köket!!
Matchande blockljus på bänken.
Pricken över i. En grön kökshandduk på diskmaskinens handtag.
Även diskborsten får lov att vara grön.......såklart!
Blev vårigt och fint. Gardinerna brukar jag ha på sommaren tillsammans med turkosa paneler bakom. Men nu får de ståta alldeles själva!
Även Cult krukorna på sina vägghållare har fått nya gröna ljus!
Undrar vad jag ska ha för färg i sommar? Ska jag fortsätta med grönt, eller ska jag ha ljusblått som jag tänkt......eller rosa......eller rött? Eller.......
Over and out

29 januari 2008

Vår nytt!

Vårt kök blev lite piffigare igår när jag köpte dessa fina pumpflaskor från Cult Design. Har suktat efter dem länge, och när jag blev så inspirerad hemma hos min kusin, så kunde jag inte låta bli att köpa till mig själv!! Den svarta ljuslyktan köpte jag för nått år sedan.
Vid det här laget brukar jag vara inne på tulpanbukett nr 10...ungefär. I år kan jag avslöja att detta är årets första!!! Har inte kommit mig för tidigare, men idag var jag tvungen:-D
Cylindervasen har jag haft i flera år.
Det är tredje våren jag har rosa som accentfärg i köket. Cult krukorna fick idag nya fina rosa ljus som jag hittde på Rusta.
Over and out