Visar inlägg med etikett Barn och Tonårsrum. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Barn och Tonårsrum. Visa alla inlägg

12 januari 2010

En kär vän

Tänk vad man hittar när man rensar i barnrum:)
Den här teddybjörnen är gammal. Min mormor låg en period på sjukhus, pga att hon fick TBC i sin njure, när min mamma var liten. På terapin gjorde hon den här björnen åt henne.

Den är så välgjord i mjukt teddytyg och skinnbitar på tassarna. Åren har gått hårt åt honom. Ett öra är borta, liksom båda ögonen. Armar och ben sitter kvar, men lite löst.

Minns inte att jag lekte så mycket med den. Mina barn har inte heller fått leka så mycket med den..
Lite ledsamt att bli bortglömd, så nu åker nallen fram på en hylla i mitt arbetsrum!! Så vacker är han ändå. Trots defekterna.

Over and out

10 januari 2010

Jag skulle bara flytta en garderob...

Bild: Här

Idag skulle jag börja fixa inför målningen av övre hallen tänkte jag. Där jag ska ha mitt arbetsrum.
Garderoben tänkte jag tillfälligt ställa inne i Jontes rum, tills vi köpt nya garderober till sovrummet.
Detta ledde till att vi började flytta på saker....rensa bland saker...och tillslut hade hela dagen gått och Jontes rum blev bara stökigare och stökigare!
Jag är inte klar än....detta blir nog bra i slutändan, men under tiden blir det värre..haha!

Det fina i kråksången dock är att nästan alla leksaker åker all världens väg! Jonte leker istort sett bara med lego, och det har han MASSOR av...men nästan alla andra saker åker. Säljs eller skänks eller kastas. Beroende på skick.
Jonte har lagt 4 pussel också. De där det fattades bitar kastades. De andra ska säljas. Han bygger inte sådana pussel längre, utan nu är det fler bitar som krävs:)

Arbetsrummet då? Ja...det dröjer nog ett tag till innan det går att måla och fixa där. Men det SKA bli klart under jan/februari i alla fall:)

Over and out

05 januari 2010

Babyboom


Samtliga bilder i inlägget: Pottery Barn Kidz

Inom loppet av bara några veckor berättade två av mina kollegor att de ska ha bebis i Juni!
Båda har två barn sen tidigare. Båda har två pojkar. Ingen vet än vad bebben i magen har för kön. Spännande va? Ska det bli en liten grabb till? Eller en liten tjej?
Senast i maj 2009, fick en annan kollega en liten bebis flicka. Hennes första barn.

Min hjärna är, som för så många andra, insälld på att bli skengravid vid sådana här tillfällen....och jag börjar genast planera inredning och kika på babykläder..haha...
Pottery Barn Kidz, har så himla mycket fint. Att kombinera allt, kan kanske bli lite mycket, men plockar man detaljerna ur varje bild, så finns det massa sött.

Tema rum är poppis i barnkammar världen har jag noterat i bloggarna. Små minkök, båtar, starwars, lego, flygplan eller kanske en affär?
Vill man inte veta könet inreder man neutralt, och tar in färgerna efter bebisens personlighet senare:)
Själv skulle jag inreda en liten barnkammare i vitt, beige och grått. När jag väl tagit reda på kön, ja..denna gång skulle jag göra det i förväg!, skulle jag klatcha på. Åtminstone om jag fick frossa i rosa:)
Over and out

09 oktober 2009

Släkten är bäst

Bild: Svägerskan

Det här söta skrivbordet ska bli vårt:)
Tack vare Tommys syster. Detta skrivbord har bla Tommy haft som barn, och säkert hans syster också..det vet jag inte riktigt. Om det kommer från deras mormor/morfar eller farmor/farfar från början vet jag inte, men det är skoj att det är släktgods!
Nu står det i svägerskans förråd. Hennes dotter har haft det, men nu vill hon inte ha det längre, och eftersom de ska flytta behöver de bort med massa saker i förrådet.

Istället ska Jonathan få det till sitt rum i vår stuga. Det som står där nu är i ljust björkmönstrat folie....jättefult och luktar mögel dessutom!!
Dessutom har jag letat och velat ha ett skrivbord i just den här modellen under en rätt lång tid:)

Det nya söta skrivbordet ska få en liten industri-look...eller lite ruffare kommer det bli i alla fall.....hoppas du inte har nått emot det svägersk?

Svart, vitt eller grått blir det. Men små porslinsknoppar eller kanske svarta små runda knoppar.
Eller kanske nått annat skoj? Siffror? Rostiga muttrar? Runda i betong? Förslag tas tacksamt emot!

Funderar också på att ta dit Jontes nuvarande säng, som är en furu säng med fot och huvudgavel i lite tinnar och torn modell...Kommer inte passa in i rummet här hemma när vi gör om där, men i stugan blir den bra tror jag. Samma färg som skrivbordet blir det då. Dessa två möbler är det enda som ryms i rummet, så jag tror på enhetligt.
Väggarna där är vitlaserade, och Jonte vill absolut inte att vi målar dem vita. Men kanske vill han måla dem ljusgrå? Vi får se. Det är rätt bra som det är också. Golvet ska dock målas i en grå nyans innan vi sätter dit skrivbordet.

Ovanför skrivbordet blir det 3 hyllor för böcker och tidskriftsamlare bla. Sen har jag köpt en liten griffeltavla på loppis som ska hängas upp. IKEA´s lampa Barometer, har jag redan, och den kommer bli ännu finare på det här skrivbordet!
Kanske blir det några gamla slitna resväskor att stapla under skrivbordet också. Som förvaring för lego mm som behövs:)

Planer, planer...det är så skoj!

Over and out

14 maj 2009

Barndoms dröm

Bild: MiniHusen

Jonathan börjar kanske bli lite för stor för en lekstuga. Men visst vill han ha en när man frågar. Och jag som drömde om en riktig lekstuga (fick hålla till i en liten bod hos mormor och morfar istället) som barn har lite dåligt samvete för att jag inte skaffat honom en....
Kanske ska vi göra det ändå? En lite större. Kanske 10-15 kvadrat? Så kan han och Tobias ha den som sovstuga istället för lekstuga? En gäststuga helt enkelt, men för barnen:)

Jag och en av mina kompisar hos mormor och morfar sov jämt i hennes lekstuga.
Vi flyttade helt sonika ut i den när vårsolen värmde och flyttade inte in igen förren hösten kom:) Hon bodde i Stockholm, men var i Ytterhogdal de flesta sommar helgerna och så hela föräldrarnas semester förståss..och det var då vi sov där. Underbara minnen!

Vi hade en säng, och en madrass på golvet. Två stolar och ett litet bord fanns där också. Hennes mamma sydde söta gardiner och det fanns el indraget, så vi kunde ha på ett litet element om sommarnatten blev kylig:)
Nåja...

Den här i funkismodell på bilden ovan, gillar jag skarpt! Men passar såklart varken vid radhuset eller i stugan.
Det måste bli en vanlig lekstuga istället här hemma, och en knuttimrad om det blir i stugan.
Bild: adirondackchairs.com

Utanför vill jag att det ska stå små adirondäckstolar för barn. Och för vuxna förståss...Barnstolarna skulle kunna få vara i den ljusgröna färgen här hemma för att matcha huset:)
Bild: IKEA

Söta barnservisen DUKTIG från IKEA skulle vara perfekt i lekstugan!
Liksom de söta små glasen. Också dem från IKEA!
Besticken är också ur serien DUKTIG från IKEA.
Men det stannar nog vid drömmar. När vi äntligen får till en gäststuga, kommer barnen vara stora, och innehållet i stugan kommer vara för vuxna..
Men drömma får man!
Och......någon gång får man väl barnbarn också:D
Over and out

24 augusti 2008

Desperat inredningsbehov!

Jonathans rum är under all kritik!
Har precis sorterat leksaker, dammtorkat och dammsugit. Resultatet gör mig gråtfärdig! Inte nöjd som jag borde bli.
Tapeterna är urskina, halvfläckiga och mörkt blå. Till det ett laminat golv i mörk oljad al...furumöbler blandat med arvegods och en lite modernare, men trasig IKEA bokhylla......
Suck!

Nej, nu krävs det lite renovering och omorganisation omgående.
Satte mig genast och kollade inte lite snygga saker på nätet.

Först behöver han en säng. Vill gärna hålla mig till det lite modernare slaget. Kanske en "Heimdal" från Ikea....men helst nått med stora förvaringslådor under.....fast jag kan ju ha lösa på hjul, som jag har nu..!

3 vita väggar vill jag att det ska vara. Och en fond vid sängens långsida.
Nått jag funderat på är en fotovägg. Inte i full väggskala, då det är en dörr också på samma vägg..men en precis ovanför sängen med breda vita bårder runt om skulle det vara snyggt. Eller kanske en i svart på vit botten.

Bild. Inreda
Den här världskartan från Inreda är så läcker. Jontes klasskompis föräldrar har den ovanför soffan i vardagsrummet och jag föll direkt! Sen gillar ju Jonte att titta på kartor också så!

Bild: Inreda
Eller ett fingeravtryck kanske vore kul:)


Bild: inreda
Den mindre varianten av expeditbokylla har jag varit påväg att köpa länge. Nu ska det bli av! Rymmer en hel del!

Bild: IKEA
Förvaringslåda "Lekman" från IKEA passar i expedit hyllan. Kanske transparant blir bäst?

Bild: Ikea
Ps skåpet blir suveränt som förvaring. Ovanför vill jag ha vägg-TV på vridarm (så han kan välja att sitta i en fåtölj framför eller ligga i sängen... Och kanske en lång tavellist ovanför Tv:n....
På skåpet kan Jonte ställa upp sina legobyggen tex!


Bild: IKEA
En hel drös data och tv-spel ska in. Samt ett par dvd och cdskivor. Detta skåp är snyggt. Vi får se om det får plats någonstans.
Kan annars tänka mig tre på rad i vår lilla hall som bildas mellan hall/vardagsrum och Tobbes rum. Får plats precis så det blir perfekt!
Bild: Ikea
Jonte har en jättesnygg saccosäck i denim. Den skulle jag vilja flytta till stugan, så jag kan ta bort en fåtölj. Istället skulle Jonathan behöva denna på sitt rum. Bäddfåtölj "PS Lövås", från IKEA. Fungerar för gäster också! Och rätt fulsnygg om jag får säga det själv:)
Då jag tänkt mig det mesta i vitt och svart, så kanske just röd klädsel skulle bli läckrast! (Jontes favvofärger är rött och knallgrönt!, så han skulle bli lycklig!).
Bild: IKEA
Furugarderoben med spegel ska väck! En enkel klassisk vanlig hederlig vit ska dit istället. Något mindre också än den som står där nu. Denna "PAX", från IKEA, i 100 cm bredd och högblanka dörrar blir det.
Garderoben hamnar ändå bakom sovrumsdörren när den står öppen, så att det ser ut som en vacker pjäs är inget jag finner nödvändigt. Denna duger gott!
Tobias rum har vi en lång bänkskiva som funkar som skrivbord. Jonte ska få lika. En 246 cm lång skiva från IKEA ska få ben i krom.
Skrivbordsstol i svart har han redan, och nu blir skrivbordet stort nog för både dataplats och skolarbete.
Lite snyggt på skrivbordet skadar aldrig:) Papperstyngd med magnet från http://www.inreda.com/. Otroligt läcker om jag får säga det själv!
En röd musmatta kanske för att matcha fåtöljbädden:)
Minns inte var jag hittade denna bild. Men visst skulle den passa in på Jontes nya rum!
En skena ovanför skrivbordet med krokar skulle svälja massa förvaring. Pennor mm i sådana här skålar från IKEA tex.
Det blir säkert någon krok över till en sådan här påse från http://www.inreda.com/.
Ovanför skrivbordet blir det lack hyllor. Precis som Tobbe har.
Nu gäller bara att få ihop till budgeten..haha......
jag vill gärna ha in ett nytt golv också. Ett parkett eller tarkett....även om jag kanske anar att det lär dra iväg. Men det är lite tystare än laminaten som ekar så snart en liten legobit faller ner!
Det ska vara ljusare än det som ligger nu, men inte så ljust som björk eller ask.
Ev ek. Vi får se.
Om det är någon som vill tipsa om en lämplig säng som skulle passa in i denna inredning kan ju skriva en rad:)
Over and out

12 mars 2008

En enkel stuga till barnen?

Killarna har inte längre utbyte av lekstuga.
Jonte skulle i o försig uppskatta en av borgarna.
Men vi är hellre i behov av en gäststuga.

Dessa skapelser, som är helt fantastiska!!!!! var inte riktigt vad jag hade i åtanke när jag surfade runt för att hitta en annorlunda friggebod......men om jag hade yngre barn, var snuskigt rik och hade snuskigt mycket pengar och en snuskigt stor tomt.
Så skulle jag nog tycka det var lite roligt att få reta grannarna med en vräkig lekstuga till kidzen:)

En del av modellerna skulle jag kunna förstora och bo i själv faktiskt! För det är fin arkitektur på många av lekstugorna!

Här kan du köpa byggsats.

Och snälla tala om om ni köper. Så kan jag kika in på er blogg och bli avundsjuk. För jag skulle verkligen vilja ha ett sånt fint lekhus på gården!!!






Over and out

19 februari 2008

Jontes rum


Bild Ellos
I stugan skulle jag vilja byta ut sängen i Jontes rum mot den här sängramen som finns på ELLOS. Fast 90 cm bredd såklart! Och med allt röd/vitt/blått som tillägg, som han redan har. Lite lantligt sådär.
Vi har pratat om en våningssäng (som finns, ska bara målas vit) men egentligen skulle det bli bäst som det är nu. Med utrymme för lite väggprydnader och kanske en liten hylla ovan fotänden....Tål att tänkas på!
Väggarna som är spont, ska vitmålas, liksom golv och tak och fönster. Rummet är pyttelitet. Det ryms en 60 cm garderob, skrivbord och säng. Sen blir det en smal bit att gå på kvar. Se nuvarande bilder HÄR!

Bild Ellos
Här hemma i radhuset ska också rummet få en total förvandling. En betydligt trendigare touch kommer det bli för att passa resten av huset.
Funderade på att även här ha lite marint tema, men i trendigare variant med döskallar mm, och denna variant i svart/vitt skulle också falla Jonte i smaken!
Med extrasäng och skrivbord under. Även denna från ELLOS....Lite less på att sova högt efter ett tag kanske, och jag skulle inte kunna ligga och läsa saga...men den kan man ju läsa fotöljen under....hm...
Jag blir så villrådig....Egentligen behöver han ett större skrivbord, så hans dator får plats och han ändå har plats att sitta och rita/läsa läxor...som storebror har tex. Se bild på detta HÄR.
En annan säng (har ingen bild just nu, men Mio har den) som jag sett är ca 1 meter hög med stora lådor under....ett alternativ som inte skulle bli fel heller.....
Hur som helst. Nytt golv (skeppsgolv om vi kör marina temat, annars blir det nog ek eller kanske till och med vitojad furu!!), nya väggar (vita målade väggar och en fond i liggande vitmålad slätspont alternativt en snygg fondtapet) och samtliga möbler ska bytas ut. Tror vi ska satsa på Expedit bokhylla från IKEA, lack hyllor och sen massa lådor, korgar och rullbackar
Det som behålls är en sacco-säck i jeanstyg och leksakerna såklart!
Ett lekbord i ståhöjd skulle också vara bra efter en vägg. För att kunna bygga upp lego på tex. En vägg kommer täckas av garderober och en sittbänk med lådor under....
Tar tacksamt emot tips. Blir väldigt inspirerad av alla barnrum där ute i bloggarna, men när det kommer till kritan minns man inte var man sett allt....måste kika in alla barnrum på nätet i veckan:)
Over and out

31 januari 2008

Pojkrum

Lovade ju fler bilder från besöket i Stockholm. Detta är från storkillens rum. Han fyller 7 år till sommaren och Jonte skulle bli stum om han såg detta fina rum!
En soffa att krypa upp i när man kikar på TV, eller bara sitta i med en kompis och bygga legobåtar på det lilla soffbordet:-D
Säng att sova i såklart. Här fick jag äran att bo också under mitt besök. Min fyla väska står vid fotänden och förstör bilden....., bokylla och smart hängförvaring från IKEA.
Klart killen ska ha skrivbord att läsa läxorna på!
Snyggt tycker jag att Tobias och Jonathans tremänningar har i sina urmysiga rum:-D
Over and out

28 januari 2008

Rosa rum

Fortsättning på min s-holms semester! Hemma hos min kusin och hans sambo bor också deras två barn.
Här kommer lite bilder från lilltjejens rum (hon är 4 år).
Ursäktar bildkvaliten.....
Välkommen in till lilltjejen:-D
Två vita väggar och två ljusrosa. Massor av fina detaljer överallt!

Ordning i hyllan.
Söt garderob och liten byrå såklart!
Och egen skrivplats precis som storebror har:-D
Visst har hon mysigt!
En annan dag ska jag visa bilder från storebrors rum också! Ett rum Jonte skulle döööööö för att få! Måste komma igång med det någon dag.....
Over and out

18 november 2007

Jontes rum a´la jul 2007

Jonte och Tobbe har bytt rum med varandra. Detta rum är lite större och har ett skrivbord. Jonte pysslar, målar mm medan Tobbe mest läser när han är på rummet. Så de bytte!!
Här ska målas vitt till sommaren. Och de fula gardinerna (följde med köpet av stugan) ska bytas mot en rullgardin, Mannerståls "Tiny".
Svårt också att få julstämning med så mycket blått...hm....måste nog jula upp det lite mer nästa gång.
Kanske byta ut tavlorna mot nått juligt istället?

En adventsstjärna i fönstret, tomtar på hyllan och så den fina stjärnan med "god Jul" text, jag köpte från "Sextiotalsvillan"!! Passar så fint ovanför Jonathans säng!!!
Till vänster i bild (syns inte) står skrivbordet. Även där ska julas lite, men just nu är det så rörigt pga rumsbytet, så jag tog ingen bild..hihi!!!!

Over and out

10 september 2007

Tonårsrum

Idag kikar vi in i Tobbes rum....
Inte så stort rum har han, men det viktigaste får plats. Kontorsstolen från Tia-Kinnarps, vann jag på inredningsmässan förra hösten! Randig kudde, IKEA. Överkast och stolsöverdrag, IKEA. Pläd, Åhléns. CD-stället ovan fotöljen är köpt för några år sedan på COOL (finns ej mer).
Hyllor Lack från IKEA. Den i mitten har vi tagit ner tillfälligt pga att den nästan lossnat från väggen...därför är det lite rörigare än normalt på hyllplanen....!! Här sitter även jag och bloggar då och då..hihi!!!!! Skrivbordet är en fullång bänkskiva i björk från Rusta.
Matta från IKEA. En pall från IKEA får utgöra nattygsbord!! Det ska upp en sänglampa och mot väggen på långsidan är det tänkt att det ska hänga några sköna kuddar att luta sig mot, då sängen även fungerar som sittplats när Tobbes kompisar är där!
En av krukorna har tyvärr gått sönder...Grön kruka med fat från Cult. Gardin från Åhléns. Utanför skymtar altanen!!

Lampan köptes för några år sen på COOL.
På en lackhylla ovan sängen förvaras böcker, lådor med småpryttlar, och spel.

Ett vitrinskåp från IKEA rymmer prissamlingen och dop-presenter.
Lådhurtsen från IKEA (Nä...inte har väl vi mycket från IKEA?)....rymmer underkläder, tröjor mm. I plastbackarna under skrivbordet (4 st) har Tobbe serietidningar!
Ett x-box såklart (börjar tyvärr bli lite kasst..så det står ett nytt på önskelistan...ett x-box 360 eller ett Wii!!) och Simpson gillas ju, så några sådana tavlor finns:-)

Over and out