05 januari 2009

Tjälknöl

Bild: ICA

Igår la jag in en stor frusen älgstek i ugnen. Och imorse 12 timmar senare var den klar!
Min absoluta favoriträtt! Tjälknöl!

Detta var vad jag önskade mig som välkommen hem mat, efter ett år i USA. Jag fullkommligt är galen i det! Fast det är förståss såsen som gör det:)

Ikväll ska vi äta den. Med hackelbackspotatis, min egen gräddsås och grönsallad till. Efterätt blir vaniljpannakotta med bär!

Tjälknöl med sås
1 älgstek lagom för det antal pers ni ska vara. Min var ca 3 kg.
Marinad:
1,5 l Vatten
1 dl Salt
1-2 msk Socker
Peppar
Lägg in älgsteken djuptfryst i ugnen på 75 grader. Termometern ska visa 65-75 grader när den är klar. Tar oftast runt 10-12 timmar.
Jag brukar ta ut den vid ca 70 grader. Då är den rosa. Rör ut spadet i lite vatten och spara till att göra sås av.
Blanda och koka upp marinaden. Lägg den färdiga steken i marianden och låt dra i 3-5 timmar beroende på hur stor stek du har. Se till att ösa eller vända på steken så hela köttbiten får dra i marinaden.
Sås:
Jag gör mycket sås. Det ska vara mycket sås till den här rätten tycker jag! Räcker till fler än vad köttet gör...hihi...men...Det som blir över går bra att frysa!!
5 dl grädde
Spad från steken
1 köttbuljongtärning
1/2 tub messmör
2-3 msk svartvinbärs gele
peppar
soja
Sila spadet i en kastrull. häll i grädden. Smula i buljongtärningen och värm såsen. Smaka av med messmör, gele, peppar och soja tills ni tycker att det smakar bra. Koka upp. Red såsen med tex maizena redning för mörk sås till lagom konsistens. Den ska vara lite rinnigare än tjock...späd med mjölk/grädde om den blir för tjock.
Servera med hackelbackspotatis, grönsallad och gelé.
Mums!!

Over and out

8 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Min favorit på älgstek är porterstek det är också såsen som gör att den blir så himla god.
Kram Anna

Hanna sa...

Mm, det är så gott!
Min favorit är oxå Porterstek, men Tjälknul går inte av för hackor den heller :P svartvinbärsgelé till, mums!

Ha d gott / Hanna

♥ Fyra årstider sa...

Här har det blivit middag med goda vänner..nu är jag trött och sitter och jäser:-)
Kram Lotta

Erika sa...

MMmmmm tjäknöl var det länge sedan jag åt. Kanske skall ta och prata lite med min mamma.

Karin Krut sa...

Ja jäklar vad hungrig jag blev nu ;) Såsen låter godast tycker jag ;) jag förstår att det ska vara mycket av den varan.
Ha en skön vecka
Kram karin

Sjabbig men chic sa...

Underbart, Susanne, underbart!

Kram Lisa

Katja Kristoferson sa...

Åh, måste göra tjälaknul snart!

Unknown sa...

Va är de för spad du menar? Blir väl inge spad när den vart i ugnen!?