21 augusti 2006

Ambition

Ibland är det skönt att träffa ambitiösa människor. Sådana som har ett mål.
Målet kan vara ett yrke man drömt om, ett tredje eller t o m ett fjärde barn, bli en rik pensionär eller bara skaffa den där sällsynta orkideén om man så ska åka och plocka den från någon bergstopp själv!

När vi har vikarie på jobbet, är det ofta en högskole eller universitetsstuderande. De läser och läser och blir mer och mer allmänbildade. Avundsvärt att folk orkar!!!

Min egen bror är också ambitiös. På sitt sätt. Vill gärna stå bakom kameran i framtiden. Som fotograf eller regissör tex. Hans väg dit är inte rak, men till slut ska han nå dit. Om det så tar 20 år till. Det är vad han vill just nu ialla fall.

Själv vet jag inte alls vad jag vill göra med mitt liv. Jobba som växeltelfonist resten av mitt liv? Nä, skulle inte tro det.
Just nu trivs jag bra. Men det är ju inget jag drömt om sen barnsben direkt....men har liksom inte energi, eller är tillräckligt ambitiös för att ta tag i nått annat.

Under perioder av mitt liv har jag velat resa runt jorden och ta minst 2 år på mig. Det är väl ett mål kanske. Att ta mig iväg någon gång. Kanske med hela familjen? Eller så åker jag som pensionär!!

En kort period ville jag bli missionär i Afrika. Det föll på att jag är så rädd för spindlar...skulle inte kunna bo primitivt...
Innebär det att jag inte VILL tillräkligt mycket, inte bryr mig tillräckligt eller att jag bara inte är så ambitiös som jag skulle behöva vara? Jag hoppas att det bara är det sista...

Abitiöst är också att engagera sig i årets val. Hmm...jag röstar nog som jag brukar. Inte för att det hjälpt så mycket förr...men skam den som ger sig:-)
Jag har ibland röstat på olika partier i de olika valen. Ett till riksdagen, ett i kommunvalet och ett annat i landstingsvalet....Lite beroende på vad de står för i olika situationer... Ett parti kan vara vänster, ett annat mitten och nått höger....Kluvet? Nähä?

Nu har flera tester senaste veckorna visat att jag tydligen är Kristdemokrat!!!!!! Så jag kanske måste bli lite ambitiös och engagera mig i år?! Och bara rösta på ETT parti.....:-)
Fan, fan, fan...ska jag MÅSTA bli ambitiös?

Nåja. Just nu nöjer jag mig med att se och veta att andra är ambitiösa.

Så slipper jag!!!!

Men kanske ska jag surfa runt lite på partiernas hemsidor. Så kan jag kalla mig "wannabe-ambitiös" åtminstone;-)

Over and out

2 kommentarer:

Meeri sa...

Hallå på dig.. Man måste inte vara ambitiös jämt. Och det där med att åka som volontär eller missionär. Krypen kommer att vara lika äckliga hela tiden, men man vänjer sig vid att de är där. Tro mig. Jag var helt hysterisk ibland för alla kryp, men de blir en del av livet. Kackerlacksjakten blev en del av vardagen i Guatemala. Det är faktiskt inte en jättedum idé att åka med hela famlijen någon gång. Jag känner ganska många som gjort det!

Brunkullan sa...

Kackerlackor kan jag ta. Drivvis om det krävs, men EN enda spindel skulle få mig inspärrad...Tro mig!!!

Nä, ambitiös ska jag nog undvika att bli:-) Jag överlåter det åt andra ett tag till!!

Susanne