15 juni 2006

Stressiga morgnar

Ibland spelar det ingen roll hur tidigt man stiger upp på morgonen. Det blir stressigt sista minuterna innan man måste åka ändå. Nu är Tommy på kurs, så jag är själv på morgonen också.

Som i morse. Upp vid 6. Nästan 40 minuter tidigare än jag brukar. Då tror man att man har god tid på sig. Duschar och tvättar håret. Får i mig nått ätbart samtidigt som jag sneglar i dagstidningen.

Plötsligt inser jag att klockan är över 7.

Kokar gröt åt Tobias. Väcker en mycket sömnig Jonathan, ger honom en lättare frukost då han äter på dagis också.
Kammar mig och borstar tänderna samtidigt som jag tjatar på killarna att de måste klä på sig också. Letar rena byxor åt Jonathan och påminner Tobias om att han måste slita sig från boken om han ska hinna borsta tänderna innan han cyklar iväg till skolan.

Inser att linnet jag satt på Jonathan kanske är lite kallt nu på morgonen och förbannar mig själv som var för lat igår och bara la in hälften av all ren tvätt i garderoberna. Något som blivit eftersatt i flera veckor, så det är en hel del...
Rotar runt i klädbacken och hittar tillslut ett par tröjor som inte passar med övriga kläder jag tänkt ut att han ska ha...

Skriker irriterat till Tobias som är på övervåningen för att leta en ren tröja till sig själv, att han ska slänga ner den blå och vitrandiga tröjan åt jonathan.

Fångar Jonathan i farten när han tänker sätta på Tv:n och tvingar på honom tröjan utanpå linnet.
Ropar till Tobias att han måste skynda sig. Skolan börjar om 20 minuter.
Drar en skrikande Jonathan ut i hallen och tvingar på honom skor samtidigt som jag försöker komma ihåg var ja la nycklarna igår när jag kom hem.

Småjoggar till bilen med Jonathan dragandes i armen, och när klockan är 7.49 är vi innanför dörren till dagis......
Hinner sen bara pussa Jonathan hej då, le lite stressat åt andra föräldrar som ser lika stressade ut och ler lika stelt som jag, innan jag kastar mig in i bilen, konstaterar att Tobias cyklar förbi och kommer hinna i tid, och kommer själv ca 5 minuter senare innanför dörren på jobbet 1 minut i 8.

Nu sitter jag här och funderar...jag satte nog aldrig in mjölken i kylskåpet.....

Inga kommentarer: