14 juni 2006

Massa gamla inlägg från familjeliv.....

Ons 3 maj

Frökurs del 1+2 och valborg

Jag går en frö kurs hos Ordföranden i vår trädgårdsförening, Åsa, och blir totalinspirerad av denna människa!
Hon har en förmåga att tala om trädgårdar med en inlevelse så man riktigt ser hur allt växer och blir så där drömskt som man vill ha det.

Första kursen satte vi fröer, pratade om jordtyper och var väl så där inspirerande.
Mer kul var att gå runt och kolla i hennes rabatter!!Då låg lite snö kvar och man kunde bara ana hur vintergäcken var på väg genom jordytan.

Nu igår när vi var där (två veckor senare), blommade den med gula blyga blommor. Dessutom hade både blå, vit och rosa blåsippa börjat blomma. Upp hade också mosippa, backsippa och en massa vårlökar börjat komma.Några vivor var också på gång.

Otroligt spännande att komma dit om ytterligare 3 veckor!!

Länk till hennes hemsida finns bland mina länkar!!
Igår på kursen skolade vi om frösådderna och sen pratade vi latin!!
Nästa gång ska vi ta sticklingar från hennes rabatter och rota!!!

Annars går livet sin gilla gång.
Tittar ut i min egna trista trädgård och vill komma igång. Började så smått med lite krattning i helgen.La också ut markduk och täckte över med bark runt rosorna.
Tyvärr räckte barken bara till hälften, så jag ska iväg på lördag och handla mer tänkte jag!Det lilla som blev ser bra ut. Nu ska jag bara komma på vad jag ska använda som kant. Det lutar åt såna där rullar med "trästavar" som sitter ihopnitade...Ser otroligt fint ut i Åsas trädgård ialla fall

Valborg var lugn. Tobias är scout, och eftersom scouterna anordnar majbrasa med kringaktiviteter, hade vi fullt upp.Jag och Tobias stod för andra året i rad, i sockervadd/popcorn tältet. Tommy stod i pilkastningen.
Väldigt mycket folk kom som vanligt och det är ju jättekul!
Pengarna som kommer in från försäljning av allt möjligt driver hela verksamheten i ett år, så vi slipper bingolotter mm
Att stå bland sockervadd tillverkning har en biefekt också...alla vi som är i tältet blir totalt sockervita! Sockervadd i håret, öronen, kläderna mm. Till detta kommer en lätt topping av salt från popcornen..
Jonte tittade på mig och sa
-Vad du ser smaskig ut mamma!

Söndagen blev en lat dag för mig. Tobias var på kalas, jag o Jonte fikade hos vänner och Tommy, han fick jobba i halv storm med att städa kring majbrase området.Finfin fördelning tyckte vi!!!

Tors 11 maj

Pollen

När jag gick i gymnasiet var jag jättesnorig så fort pollensäsongen börjat. Kliade inte så mycket i ögonen,men ibland kunde det rinna i dem om det blåste mycket. Nästäppan var värst och ibland kändes det som om jag inte kunde andas.Tavegyl åt jag som smågodis vid den här tiden

Undertiden jag väntade Tobias försvann pollen allergin som ett brev på posten. Lycka!!
Förra året började jag känna av det igen, men nu när jag klippte gräset...klarade mig med näsdroppar dock.I år är det ännu värre. Jag skulle ljuga om jag sa att jag lider jättemycket av det, men häromdagen var detNu käkar jag nått nytt receptfritt som jag inte minns vad det heter och känner mig nästan OK! Lite kraxig i halsen på morgonen vilket nog beror på pollen i sängkläderna eftersom vi vädrat så flitigt....suck...

Tobias tar samma medicin och känner sig också bra på den.Jonathan får näsdropparna, men snörvlar lite ändå, och är lite kinkigare än normalt!

I kväll ska jag ha "tjejgänget" hos mig. En gång i månaden är vi 10 st mellan 34-64 som träffas och surrar en stund och avrundar med vinlotteri
Det är 7 året vi håller på och tar bara uppehåll i juli och augusti.
Vi turas om att vara hos varandra, och i maj varje år är vi hos mig!
Ska bjuda på marängswiss tänkte jag, och hoppas att jag får tag på jordgubbar, för det är så gott till.
Måste hem och städa innan också så det ser någorlunda OK ut hemma!

Nä nu ska jag gå och fika. Återkommer...

Fre 12 maj

Vinst igår:-)

Det blev en flaska i vinst igår.
Högsta vinsten på 6 flaskor kan vi bara vinna en gång var per år. Och det har jag redan vunnit.Men andra pris (3 st) och tredje (1 st) kan vi vinna hur många gånger per år!!!

Vi hade riktigt trevligt och blev sittande i några timmar!Städat blev det också...på nedervåningen...Får ta tag i övervåningen ikväll så är det fint till helgen.

Imorgon ska Tobias spela fotboll hela dagen. Det är cup. Vädergudarna säger småkallt och regn, så jonte lär inte stå ut hela dagen, så vi får vara hemma större delen av dagen och kanske feja i trädgården lite mer.
Har stora ideer för trädgården. Ska försöka få ordning på rosenrabatten innan jag börjar dock..

14 maj

Blåst blåst blåst!!!

Ibland måste jag allvarligt fråga mig själv varför jag bor där jag bor....Det blåser ta mig f_n jämt!!!
Slår det om till högtryck...blåst.
Slår det om till lågtryck..blåst.
Är det mittimellan..blåst.

Tur att Östersund och jämtland är så vackert. Annars skulle jag flytta till första bästa stad med zon 1!!!
Hela helgen har det blåst,haglat,regnat och ömsöm har solen lyst. Ca 4-5 grader har termometern orkat upp till. Men förra veckan var ju kanon, så varför gnäller man...För att man har en släng av surjamt i sig kanske

Fredag kväll tillbringade jag i min jobbarkompis (som bor ca 200 m härifrån) trädgård, grävandes i samma rabatt som vi grävde i förra våren....Förmodligen står vi där och gräver i samma rabatt nästa år också

Fördelen med detta för henne är att hon får hjälp...kanske inte hela tiden, men nån minut då och då...Fördelen för mig är att jag snor åt mig nån liten planta här och där.
Fick med mig en rätt stor bit fänrikshjärta som jag delade i 3 delar och satte i krukor.Fick också med mig en liten planta riddarsporre.
Detta ska jag plantera i min egen rabatt när den är omgrävd.

Min jobbarkompis ska få hjälpa mig hon minst anar..he he!

Fick alla mina frösådder omskolade också. Nu ryms inte allt i "växthuset"..(kan man kalla de små plastsakerna som man köper på rusta för växthus...grön stomme, plast och 3 hyllplan på var sida..)..måste ha ett till.
Drömmer om ett riktigt växthus, men det får jag nog aldrigBäst av alla frön har malvan tagit sig.
Den har jag toppat några gånger och den börjar bli redo nu för att sätta ner i rabatten. Men med tanke på vädret är det nog bäst att vänta till månadsksiftet!
Ska lära mig hantera vår digitalkamera, så ska jag lägga in lite bilder också.Så Ni förstår vad jag pratar om när det gäller mina rabatter!Ma´råkes!

Ons 17 maj

Sjuka barn....igen:-(

Nu är Jonte sjuk igen!
Verkade helt OK ända till vi satt och åt middag i söndags.Då hade han helt plötsligt 39 graders feber...
På natten toppade han på strax över 40 grader.På måndag hade han fortfarande feber och började bli mer hostig och snorig

Idag Onsdag har han fortfarande feber, men inte alls lika hög. Nu får han ingen alvedon för den och den håller sig stadigt runt 38 grader.Hostar och snorar som bara den.
Jag börjar också känna mig hostig och snorig och det går inte!!Ska på 15-års jubileum sen jag gick ut gymnasiet på lördag, så jag MÅSTE vara frisk då!Annars går jag ändå...

Min jobbarkompis/granne med rabatten vi gräver om varje år, som jag skrev om....Hon undrar över det förtryckta "hotet" (borde hon inte se det som ett löfte..?) om att hon ska få hjälpa till att gräva hos mig...he he....
Jag säger bara detta:Se dig över axeln och passa ryggen...snart kommer jag.!!
Vik dessutom ett par- tre veckor semester åt detta så ska vi se om vi inte hittar på nått lättare arbete åt dig i min trädgård.Om inte annat ger det mer att gräva/planera om nästa år
Mooohaaahaahahaaaaaaaa..........

Fre 26 maj

Klassfest

Var på 15-års jubileum sen vi gick ut gymnasiet förra helgen!!
Vi konstaterade snabbt att inte mycket har ändrat på sig
Möjligen kan killarna ha en tendens till ölmage, och en lätt grå nyans vid tinningen!!
Vi tjejer har lagt ut, eller gått ihop.Annars var vi lik oss.

Det är 5 år sen vi hade fest sist. Då hade nästan inga barn. Nu har nästan alla barn...Vi ser redan fram emot 20 års jubileet
Då har JAG barn som går gymnasiet...Herregud!!Tobias fyller ju 12 i år. Om fem år är han 17 år....går ut 1:an på gymnasiet...Nu tänker vi på nått trevligare!

Köpte ett rosa blommande äppelträd häromdagen. Har också planterat alla sommarblommor som ska vara på min framsida.Ska försöka göra klart rosenrabattrensningen som jag påbörjat i helgen, så jag kan gräva om och förbättra min rabatt på framsidan.
Har flera nya perenner som ska ner där också.
Mamma är här och hälsar på. Hon ska få hjälpa till
Rapporterar läget snart...

Inga kommentarer: