14 juni 2006

Fler gamla inlägg från familjeliv....

Fre 21 apr

Sjuka barn

Idag är jag hemma och Vabbar (vårdar sjukt barn alltså). Inget nytt under taket i vår familj.
Ibland undrar jag hur många virus och bakterier det egentligen finns i vår närhet.
Idag är det 1,5 vecka sen Tobias blev förkyld och hostan sitter i än. Sån där seg hosta som sitter djupt. Han har sin bricanyl och pulmicort och det hjälper ju men man tycker att det ska släppa snart. Han har dock ingen feber och känner sig pigg så han får lov att åka slalom i helgen.

Jonte är också förkyld. Han har bara varit förkyld sen påskhelgen och är feberfri idag men har också seg hosta, men nu har han inte kräkts slem på två dagar, så man märker ju att han blir bättre. Han och jag ska dock ta det lungt i helgen...tror vi...

Sjuka barn måste vara det värsta som finns. Inte nog med att man måste sitta inne soliga fina dagar, man måste vara orolig också!!

Oj nu hostar han så där..vad beror det på? Mykoplasma? Kikhosta..nä det har han haft. Jaha alla andra i klassen har hostat också, och blivit friska, ja då så, det är väl nått som går

Hm...prickar? Är han allergisk? Kanske han fått nått farligt? Skulle man inte få ont i halsen och prickar när man har epidemisk hjärnhinneinflammation? Bäst och kolla igen..Jaha..finnar...!!

Han kräks...har han ätit nått dåligt? Vinterkräksjukan! Bäst att storstäda hela huset!!Kommer han torka ur om han dricker mindre än en sjö? Hur fort går det innan njurarna tar stryk?Jaha...var det bara åksjuka...

Jag är ändå rätt cool när ungarna är sjuk. Jag vet bekanta som ringer sjukvårdsupplysningen vid minsta lilla nysning och skrubbsår.Jag väntar gärna.
Tyvärr väntade jag lite länge en gång när Jonte var sjuk och han fick lunginflammation.Han har ju "förkylningsastma" och var tät. Men vi trugade på med inhalatorn men han blev bara sämre.
När vi åkte in till barn vid 15-tiden på eftermiddagen kunde inte läkaren höra något missljud i lungorna och funderade på att vi skulle få åka hem. Men hon såg ju att han mådde dåligt. Ingen feber men låg bara och ville blunda. Inte så normalt för en 1,5 åring!!Hon bestämde sig tillslut för att han skulle få stanna natten och inhalera varannan timme.
Uppe på barn fick vi underbaraste läkaren som ganska snabbt såg till att ta en koll på hur han syresatte sig. Det var dåligt så Jonte fick syrgas. Han var så medtagen att han inte ens brydde sig om grimman i näsan.Jag var rätt lugn ändå. Jag är det. Men vid det här tillfället var jag nog i förnekelsensstadie. Det brukar ju aldrig vara nått allvarligt!

Efter ett par timmar var Jonte ännu sämre och låg på 10% syrgas på mask men syresatte sig ändå inte. Då bestämde läkaren att vi skulle göra en lungröntgen för att kolla.Den visade att hans lungor var så täta av slem och vatten att det var därför man inte hörde nått. Det var så tätt att det inte ens bubblade och rosslade!Antibiotica hjälpte inte då det var virus. Förmodligen RS.
Vid 1 tiden på natten ville läkaren lägga Jonte i respirator. Hans läppar var alldeles blå. Då först började jag gråta, men fortfarande förstod jag inte allvaret riktigt.
Varken jag eller personalen hade en tanke på att ringa Tommy. Jag för att jag inte fattade riktigt vad som hände och de för att de inte kom på det då de var stressade.Men ingen barn respirator var ledig då det var många förtidigt födda och fler med dåliga lungor just då.Det blev C-PAP istället och vid 7 tiden på morgonen hade lungorna börjat rossla lite.
Läkaren satt inne hos Jonathan hela natten. Lämnade inte ens rummet mellan det att han började fundera på respirator och till det att vi skulle på röntgen vid 10 tiden på dagen. Han glömmer jag aldrig!!En ny röntgen visade att lunginflammationen hade börjat släppa men nu hade C-PAPen orsakat att ena lungan delvis sjunkit ihop, en pneumothorax.Men han syresatte sig bättre ialla fall och efter ytterligare några dagar med syrgas var han så pigg att han orkade sitta i sängen och leka.

Någon dag efter vi kommit hem, var jag in på stan och träffade en av sköterskorna som jobbat då på natten Jonte var som sjukast.
-Tänk, sa hon vad skönt att det gick bra med Jonathan. Vi trodde ju inte att han skulle klara natten!
Mest dåligt samvete hade hon för att de inte ringde Tommy. Men det hade ju inte jag heller en tanke på då! Man var ju som i ett töcken!Vilken chock! Inte förren då fattade jag att vi nästan mist honom! Jag borde kanske fattat allvaret i att läkaren sitter hos honom hela natten. Jag har jobbat på intensiven och vet att inte ens där är läkarna inne så mycket om det inte är allvarligt!

Varje gång barnen hostar nu är jag mer uppmärksam på om det verkar bli allvarligt, men rädd? Nej inte så farligt...Men man är mer tacksam för att man har det så bra!!

Nåja. Just nu när jag är hemma och VABar sitter jag alltså här istället för att göra nått vettigt. Hitta på nått roligt för ungarna till exempel.Eller städa bort påsken som jag lovade mig själv att jag skulle göra idag. Eller åtminstone dra damsugaren en sväng genom huset och tvätta en maskin eller två..Men solen som lyser ner mellan molntapparna lockar också. Så det kanske blir en halvtimme på altanen, och sen finns ju alltid oprah på TV.
Hurra hurra förresten till min jobbarkompis som fick son nummer 2 igår. Lille Hannes fick en lillebror som ska heta Gusten!! Välkommen till världen!!


Sön 23 apr

Fortfarande halv krasslig

Jonte är fortfarande hostig, men han har ju varit feberfri i några dagar nu, så vi ska ta en cykeltur till macken och köpa med oss en glass hem!!

I morse när han vaknade hos oss, han kommer alltid in vid 5 tiden på morgonen, klappar han mig på kinden och säger
-Vad fin du är mamma!
Gullunge!Han och Tommy går ner och gör frukost.Då säger han
-Pappa, mamma säger att hon inte kan leva utan mig!
-Nä det skulle nog bli jobbigt, svarar Tommy.
Jonte funderar ett tag, och Tommy förväntar sig att Jonte nog ska säga att han inte kan leva utan oss heller, då han säger
-Och jag vill inte leva utan Hedwig!
Där ser man. En liten hamster kan betyda mycket för en liten 4,5 åring Dessto värre då att hamstrar inte lever så länge..snyft

Tommy och Tobias har farit iväg en sväng till Åre. Sista chansen att åka slalom? I bydalen är det final-helg, men Åre brukar hålla öppet över sista april. Finns det bara snö på skutan kör de längre vissa år.Vet inte hur det är nu. Får väl höra när de kommer hem!

I går var jag in helt själv utan gubbe och ungar på stan. Hade bestämt mig för att nästan hela barnbidraget skulle jag lägga på...MIG
Nåja, det blev jeans och ett par andra byxor och skor till mig.
Eller skor förresten...skulle köpa nått praktiskt, då jag slängde alla vår/sommar skor i höstas, då det mesta var så slitet. Behöll bara ett par salomon (walking) och ett par sandaler modell birkenstock.... Nu skulle jag köpa någon typ av snyggare sneaker, men vad blev det?
Jo ett par vita slipin sandaler modell festligare, som visserligen var jättesköna, men som jag knappast kan börja använda genast! De tillfällen jag kan ha dem på är väl dessutom begränsat överhuvudtaget, men vi får hoppas på en varm sommar och många festligare tillfällen Nä det blir en tur till, ev imorgon för att köpa nått mer praktiskt att ha som är snyggare än salomon skorna jag har nu.
De använder jag egentiligen bara när jag är ute och går..Sen blev det nya skor till Jonte också, och ett sött hopprep med handtag som ser ut som prinsessor (från SIA). Hopprepet är till vårt fadderbarn som vi har i Ghana, Afrika. En liten flicka som är 6 år.

Precis innan jag skulle fara hem kom jag på att jag hade 300:- presentkort kvar, sen jag fyllde år, på en inrednings affär.Köpte en ganska stor och tung betongkruka (fyrkantig). Den ska jag ha på baksidan med nått snyggt i till sommaren!!Otroligt mycket folk på stan trots att det var fin-fint väder. Men de har väl som jag panik nu när våren äntligen kommit, och de inser att de inte har jacka/skor/kläder mmDet är som med vinter/sommar däcken.
På hösten blir man lika överraskad av halkan varje år.
-Nämen halt? I år igen?
På sommaren tar det några veckor längre för oss att byta däck än resten av grannarna. Vi brukar få ironiska pikar när vi väl byter
-Oj, redan...!
Som nu. Vi har inte bytt än..men snön låg ju faktiskt kvar till hälften på vissa vägar i påskveckan, så vi är ju inte SÅ sen i år....och hur fjällvädret är vet man ju aldrig. Smältvatten som rinner ut i vägarna och fryser på i skuggiga partier..Nä lika bra att ha på dem i en vecka till!!

Apropå våren. De flesta trädgårdar runt omkring har åtminstone nästan snöfritt på sina gårdar.Inte vi..Vi har "jätteskogen" bakom huset som skymmer, så vi har ca 30-40 cm snö kvar. Trots att det är söderläge!Men så här är det varje år. Bara det att det är senare än vanligt i år.Sista april har vi oftast redan krattat klart på baksidan förutom en liten sträng jäms häcken, där snön ligger ett par dagar längre.Nu blir det nog inte krattat förren i början av maj!Grannen S tvärsöver brukar hojta till mig när jag fortfarande hackar is hos mig
-Hur har ni det i nordpolen då? he he.
Mmm, JÄTTEKUL!!
Deras tulpaner brukar blomma när mina precis tittat upp ur jorden.Men de blommar så fint till midsommar så!!!

Har en bekant i trädgårdsföreningen som har en underbart fin trädgård. Hon har inga barn, så hon behöver nästan inga grönytor för bollspel och sånt, så hon har kunnat utnyttja hela trädgården på ett bra sätt.På bara ca 10 år har hennes trädgård utvecklas från ingenting när de flyttade in till en trädgård som visas upp för offentligheten varje år! Ska tvinga med mig några jobbarkompisar dit när de minst anar.
Man får sån lust att gräva efter man varit där!!Hennes trädgård är fri från snö redan, kan tilläggas...
Nä nu ska vi ta på oss och komma oss ut, innan regnet som hotar från tunga moln börjar trilla ner.På återläsande!!

Mån 24 apr

Ledig dag

Sen ca 1,5 år har jag jobbat 80%. Det är det bästa jag gjort tror jag.Jag är ledig 1 dag i veckan och det är Måndag.
Första 3 månaderna var jag ledig fredagar, men när en tjej som varit mammaledig kom tillbaka fick hon ta fredagarna och jag valde torsdag.....av nån anledning jag aldrig kommer förstå....så det blev måndag tillslut.
Det är en ganska bra dag att vara ledig har jag kommit på nu så här i efterhand. Även om fredag var ett snäpp bättre.
Nackdelen då var att det lätt blev en städdag, då man vill ha fint till helgen.
Nackdelen nu är att det inte blir städat alls... Och mindre pengar i plånkan förståss...
Fördelen är att jag känner att jag gör mer än bara jobbar. Får mer tid hemma med barnen. Får alla ärenden gjorda utan stress mm.Rekomenderas varmt!!

Hur som helst. Idag har jag och Jonathan (Jonte) varit ute en stund. Jag satt och solade en stund och han cyklade runt på gångvägarna i vårt radhusområde.Sen skulle jag lägga in fortsättningen på Tobias "blogg"..graviditet/förlossning, men efter nästan 1 timme och jag var klar, blev det ändå nått fel, för det finns inget nytt inlägg!
Nu ska jag börja skriva inlägg i word och sen kopiera in det i bloggen tror jag...Det är typ tusentolfte gången det jag skrivit inte funkar att lägga in.Varför? Någon som vet?

Sen på eftermiddagen for jag och Jonte in på stan. Jag skulle hämta ut ett par skor som jag lagt undan i Lördags, men när jag väl stod där hade jag inte med kortet, så jag kunde inte betala!! Pinsamt, men min vanliga otur...eller ska jag säga mitt vanliga slarv. Kortet låg i jackan hemma!Hade några guldtior i plånboken så vi köpte varsin glass och satte oss på en bänk och åt upp den istället.Det var mysigt.

Idag har det förresten smält mer snö, så förhoppningen om en framtida sommar ligger närmare sanningen nu.Såg till mitt stora förtret att en av grannarna har tulpaner som är 1 dm höga redan....Mina ligger fortfarande under en isskorpa och sen tjäle!!Men det ska tina snart om jag så ska behöva gå ut med hårfönen tillslut!

Var förresten in till en granne som renoverat sin hall. De har lagt in ett jättefint golv! Det är laminat men ser ut som svart skiffer i 15x30 rektanglar. Ytan känns som ett skiffergolv. Om det kommer vatten på det ser det ännu mer ut som klinker.Det ser inte alls lika fusk ut som "klinker-fusk-laminaten" man ser hos tex Byggmax, fresk och liknande firmor, utan jag menar verkligen som riktig skiffer!!!Vi står ju i beredskap för att lägga nytt golv i hallen. Det är bestämt. Det blir detta klickgolv!!!Köpt på en kakelaffär här i stan.Måste få Tommy att gå in och kolla.Kostade ca 400:-/m2.Det var lång garanti, och det ska garanterat hålla i 10 år i offentligmiljö och minst 25 år i privat bostad. Tål vätan som blir i en hall också till skillnad mot vanlig laminat.
Säljaren hade sagt att man kan dränka en planka under vatten i 2 dygn innan den börjar svälla!!Inget papp eller foam under behövs heller då det under varje planka sitter en mjuk matta som dämpar!!

Låter det inte som ett drömgolv??!Nu måste vi bara göra klart allt som är kvar i vårt nyrenoverade kök.
Fläkten ska upp, lister på plats, yttepytte kakelmosaik fattas...osv....Varför då inte vanlig klinker säger nån...jo då måste vi ha golvvärme för att det inte ska bli så kallt och då vill vi ha vattenburen värme för kostnadens skull.
Till hallen måste vi då dra nya rör från tvättstugan eftersom radiatorrören är för klena, och byta sen byta isoleríng mot plattan mm vilket gör det mer krångligt och dyrare, trots att klinker oftast är billigare per m2.Sen bygger det mycket högre också..Men naturligtvis skulle det vara det mest optimala.Fast nu när jag sett detta snygga alternativ gör det inget att det inte blir äkta vara!!

Herregud! Vilket inlägg. Låter som värsta reklamen, men jag blev bara så glad över ett så snyggt alternativ!!

Ons 26 apr

Trädgårds längtan

Igår var det helt underbart väder ute. Varmt och skönt med klarblå himmel.Snön försvinner fort nu. I ett vips har halva baksidan blivit snöfri!!
Trodde jag aldrig..Fick ett otroligt sug efter att gräva och plantera.

Min första plan är att byta plattor på entré sidan och sätta upp ett staket.
Den planen har jag haft i ett par år nu, men i sommar ska vi mest vara hemma, så det kanske blir av nu.
I och för sig så vill jag börja nu så fort tjälen släppt...I samband med detta vill jag gräva om hela rabatten på framsidan.
Den går i rosa-lila-vita-silver toner.En del i skugga, en del i halvskugga och en del som har sol nästan hela dagen.
Sen har det kvällsol en stund innan solen går ner helt.

Har suttit nu på morgonen och kollat in perennerna på Hortogreen.
Ska egentligen inte ta in några nya sorter i första skedet utan komplettera de sorter jag redan har, för att skapa större partier för varje växt.Det blir rosa, vita och blå riddarsporrar, Vit kransveronica, Akleja "Nora Barlow", Röd och vit löjtnatshjärta, Näva "Patricia" (en ny sort blev det ändå..) Och tillsist en klematis "Margot Koster" som ska slingra sig i staketet, som ska få en överliggare ca 3 m ovan mark.
Dessutom har jag redan flera sorter alunrot, astilbe, bergnejlika, solhatt, olika nävor och två buskrosor. En rosa och en vit.
Varför bara dessa färgtoner? Jo det passar bäst i skugga/halvskugga och jag gillar färgbestämda rabatter.
På baksidan kommer det gå i mer röda-gula-orange toner med inslag av knallblått!Mer funderingar när jag återkommer!!

Tors 27 apr

Mer blomsterplaner och Barnprogram funderingar..

Tobias och Jonathan vill gärna att vi har ett grönsaksland i år, och jag tänker göra dem till viljes.
Det är ju jättekul att dra upp färska grönsaker direkt ur landet. Det kommer man ju ihåg från när man själv var liten.
Det är 6 år sedan jag hade ett grönsaksland sist men det ska nog gå bra.Rädisor, morötter, lök, persilja, dill och sallad blir det.
Tobias som var 6 då, sådde pumpa också, men de han aldrig ta sig så bra...Kräver nog drivbänk ibörjan skulle jag tro.
Kanske man skulle pröva igen?Precis som för 6 år sedan kommer jag kanta landet med ringblommor.Det gamla landet har växt igen, så det blir till att göra ett nytt.Tror jag kommer använda mig av flera rutor av pallkragar för att göra det lite enklare för mig..
Köpte en hel sån där 3 m matta från Weibulls, där fröerna sitter fast, med sallads fröer.Man rullar ut den som en tapet ungefär och täcker med jord. Är ca 50 cm bred.Det är blandade sorter på den.Tänkte ta några små bitar i rabatterna också som utfyllnad. Det kan nog inte skada.Liknande matta men med blommor för en blandad rabatt finns också i blått eller rosa. Den har jag inte köpt, men är det nån som prövar får ni gärna skriva och berätta hur resultatet blev!

Jisses vad sallad vi ska äta i årJordgubbar vill de ha också. Tror att jag ska sätta några plantor i en pallkrage också.Nu kommer bara frågan var jag ska placera kragarna...Där bästa läget skulle vara står min torkställning just nu.Den går å andra sidan att flytta på, och skulle ändå behöva förnyas. Kanske slår jag två flugor i en smäll där?

Jonathan klev upp samtidigt som mig vid 05.40 i morse.Det är innan det börjat barnprogram på TV. Det som finns är cartoon, och det måste vara det sämsta kanalen som finns!Dåliga barnprogram och mycket våld. Varför?Men ändå låter jag honom se det. Varför..igen?

Innan jag fick barn så var jag en sån där enerverande människa som visste ALLT om barn fast jag inte hade några.Mina barn skulle minnsan inte sitta framför TV och data...Vad gör de?
Men jag försöker intala mig om att så länge Tobias sportar så pass som han gör så kompenserar det alla timmar vid datorn...Jonte är ju också aktiv och gillar att cykla och vara igång, så om han spelar en timme eller två någon gång ibland, gör inte det så mycket!
Ja, mycket kan man fundera på.fortsättning följer...

Inga kommentarer: