31 juli 2011

Nedskräpningslagen

Bild: ltz.se

Storsjöyran är över för i år, och för 2:a året städar vi campingen för Tobias fotbolls förenings räkning.

I år såg det mot förmodan något bättre ut. Området är lite mindre, samt så har killarna jobbar 4 timmar varje dag under yran, med att hålla efter, uppmana folk att plocka ihop lite och hållit brandgatorna rena.

Trots detta ser det ut ungefär (värre!) som på bilden när alla lämnat campingen. Kvar blir tält, trosor, kondomer (både oanvända och använda..), matrester, sovsäckar, kläder, skor, bestick, kortlekar, krossat glas, pant, kepsar, lotterivinster i form av gosedjur och uppblåsbar plast, stolar, bord osv, osv, osv.......

Ibland känner jag mig som en surkärring, men:
Är folk inte uppfostrade bättre undrar man? Alla får sopsäckar när de betalar in sig på campingen. Dessa ligger oanvända bland allt annat bråte.
Det står containrar uppställda. Tomma.

Nedskräpningslagen verkar inte gälla på festivaler, för jag tror inte någon fått böter, trots stor närvaro av polis på campingen. Synd.

Jaja..det positiva i eländet är att våra killar, som ser allt detta, också förfasas och går och muttrar om att "om jag ska på festival, ska jag plocka upp efter mig", och "när jag åker på festival, ska jag nog bo i husvagn.."..Sen om det efterlevs, det vet man ju aldrig, men jag tror det är nyttigt att se hur man INTE ska göra:)

Over and out

Inga kommentarer: