03 november 2010

Drömmar om husbygge!

Bild: Willa Nordic

Nu var det hiskeligt länge sedan det skrevs något här. Det har varit full upp med annat. Men inspirationen börjar tränga på nu, så jag måste skriva.

Vi funderar på att bygga hus! Jo...nu kan det faktiskt hända.
En tomt är utkikad, och även om vi inte bestämt oss än, så är den reserverad för oss, och nu känns det som om det är på gång:)

Banken ska ju säga sitt förståss, men vi har börjat kika så smått på hus, och har möte med två husföretag nästa vecka, bara för att få en första kontakt och få preliminära förslag på i stora drag (-+) vilken kostnad man kommer hamna på med våra önskemål. Då har vi något mer konkret att ta med till banken också.

Min (jag säger min, för Tommy har ännu inte nämnt en speciell stil, så länge det är praktiskt och lätt roddat. Han vill få plats med tex en crosstrainer i ett rum. Mitt förslag är gästrummet. ), dröm är ju ett hus i new england stil. Kombination av det rena raka moderna, och det lite lantligare amerikanska. En riktig amerikansk veranda på framsidan, och en öppen altan på baksidan. Kök med stooooor köksö, som på bilden, men med få överskåp. Badrum i lyxig hotellstil och eget vardagsrum till killarna. Bas färgerna ska vara vitt, vitt, vitt med inslag av svart, grått och vitlaserad ek (eller vitlaserade furugolv...måste tänka på det). Killarnas rum blir mer trendiga, då de önskar det, i övrigt blir det nog väldigt klassiskt, men sparsmakad new england/scandinavian country...
Bild: TrivselHus

En murspis står högt på önskelistan. Alternativt en vacker gjutjärnskamin! Hela det här huset där murspisen står är otroligt inspirerande interiört!!!!!

Den här stilen på hus exteriört gillar jag! Två våningar lutar det åt att det blir. Från övervåningen får vi både sjö och fjällutsikt!
Lite sjöutsikt blir det nog från nedervåningen också, beroende på hur högt huset hamnar på tomten. Tomten är bred och lång. 2040 m2 hörntomt. Lätt sluttande, men inte så det kommer kosta hiskeliga summor att fylla upp. Baksidans altan blir ev i två etage, och sen blir gräsmattan helt plan innan skogsmark och en tall/björkdunge tar vid innan vägen. Ett högre staket får rama in tomten innan ev häck/buskar vuxit upp.

Vi har pratat om både dubbelgarage, och enkel med carport, men det får bli en senare fråga.

En annan sak som jag önskar är tvättstuga på övervåningen om det blir så att vi bygger två våningar! Kan låta konstigt, men iden har jag hört om förr, och nu väckte en kollega tanken, som jag tycker låter bättre och bättre!!

Nu kommer vår tvätt sällan in i garderoberna på övervåningen, utan vi sliter i högarna som blir liggande i tvättstugan...
Tänk att istället ha sovrummen, badrummet, tvättstugan och en gigantisk gemensam klädkammare på samma våning. Inget spring med tvättkorgar, utan du lägger klädkammaren i fil med tvättstugan..bara att lägga in direkt på hyllor och galgar.

Visst kan man ha klädkammare nere, men då blir det spring från badrummet uppe, naken genom huset, för att ta nya kläder i klädkammaren nere...Nä bättre då att lösa det som min kollega föreslog. Tydligen har Laila Bagge och Nicklas Wahlgren löst det så...måste googla på det!
Man kan ändå ha en mindre groventré nere, med all teknik (beredare, värmepump osv), samt en bänk med ho för att skölja av tex stövlar eller hunden, och exempelvis ha förvaringssystem för att förvara pjäxor, fotbollskor och skridskor, som inte luktar så himla gott om vi ska vara ärliga, och inte heller är så kul att ha bland rentvätt som det är nu;) Sopsorteringen kan man också sköta här. Ytrymmet behöver inte alls vara stå stort som jag önskar att själva tvättstugan ska vara, så ytrymmet för andra rum ökar på nedervåningen istället.

I övrigt vill jag ha ett gästrum och ett kontor. Förslagsvis på nedre plan.
Kök och matplats får gärna vara i fil med vardagsrummet, men jag vill inte ha helt öppen planlösning. Jag vill helst slippa se disken från soffan....

Pardörrar, helst svarta som på bilden, med fönster ovan vill jag ha! Tycker Dreamhouse har så vackra dörrar! Hela verandan är så vacker, och som jag tänkt mig. Tänk med en gungstol eller hänggungsoffa där!! Mmmm:)
Även SollenkrokaBy har vackra svarta pardörrar!!

Det är så roligt att planera. Jag hoppas verkligen att det blir av med husbygget. Håll tummarna för oss:D
Blir det bygge så kommer ni bli rikligt plågade med bygginlägg framöver!

Over and Out

3 kommentarer:

Viveka på Humlebacken sa...

ÅÅ vad mysigt!
Det är sååå kul att bygga hus!

Önskar att det var i mitt område så att jag kunde träffa dig och diskutera...

Och du, huset du visar här ovan är INTE ett WN utan ett KarlsonHus, ett Newport!! Jag känner personen som bor i det och huset är helt underbart. Det finns i Örebro och det går nog att ordna en visning om du vill. Hör av dig i så fall:) Kanske har ni redan tagit kontakt med er lokale KarlsonHusförsäljare, och då kan du ju prata med den personen direkt.

Lycka till i era tankar, och hör av dig om det är något:)
kram

Anonym sa...

Spännande!

Jag är så glad för din skull. Du är skyldig världen minst ett hus!

dreamhouse sa...

ååååh vad spännande! håller tummarna och all lycka! xx