26 november 2008

Hjärtekakor

I måndags fick jag åka från jobbet och hämta en febrig 7-åring på skolan. Nu börjar han bli bättre, och var feberfri nu på eftermiddagen, så peppar peppar så kan han kanske gå på fredag:)
Han har roat sig under dessa dagar med Tv och lego. Jag roade mig idag med att baka:) Det blev Hjärtekakor!

Recept!

Sätt på ugnen på 200 grader

400 g smör
2 dl socker
7 dl vetemjöl
2 1/2 dl potatismjöl
färdig glacyr på tub

(ev sylt och strösocker)

Arbeta ihop alla ingredienser.
Kavla sen ut dem till en ca 0,5 cm tjock platta och stansa ut hjärtan med en pepparkaksform!
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem bli knappt gyllenbruna (ca 8 min), ta ut och låt svalna.
Dekorera med glasyr i valfri färg och mönster:)
Det går också att sätta ihop 2 och 2 med lite sylt eller philadelphiaost creme (philadelphiaost, florsocker, smör och vaniljsocker) mellan, samt vänd dem i lite strösocker!
Over and out

6 kommentarer:

Marie sa...

Vilka söta kakor du har gjort, de ser jättegoda ut!
Hoppas att sonen snart är frisk igen, här har lilltjejen precis haft öroninflammation. Hoppas att det är slut på sjukdomar för ett tag nu!

God Jul banden som du undrade över köpte jag i Danmark förra året.

Ha en mysig adventshelg!
Kram Marie

Lilla huset på prärien sa...

Åh perfekt "barnbak" sådana kakor juh! Måste jag testa. De tycker ju att de tär sååå roligt att få trycka ut med formar osv... i alla fall i 5 minuter. Sen vill de bara äta degen *ler*

Kram Jenny

Backstitch sa...

Tack för receptet. Det måste jag verkligen pröva på.
Borde verkligen sätta fart (alltså börja) på julbaken (och allt annat) så man hinner före julafton få de mesta gjort.
Kram Moster

Lo sa...

Hej på dej. Va kul att man hittar fina tävlingar och bilder hos dej. Massor med inspiration.

Kram/Lo

rosenskära sa...

Ha - där ko den ju - Kitchen Aiden!

Lyckost! *tjurig*

Den hade jag behövt när jag gjorde EGEN *stolt* pepparkaksdeg i tisdags...

Lena

Fröken Fräken sa...

Hm, undras om det är vad jag kallar Farmorskakor, just efter min farmor som brukade bakade några kaokor som verkar väldigt lik dessa?! Och som man alltid skulle doppa, för de blir än godare då :-)

Ja, vi får hoppas att det finns kvar av det tyget på varuhuset. Jag har även bespetsat mig på textilien Kallt som ser rätt lovande ut på hemsidan. Fast det är svårt att se mönstret i sin helhet där..