04 september 2007

Fjälltur med drama

Tobbe var med sin klass idag och vandrade i Bydalsfjällen. En tur på dryga 7 timmar.
Det hade varit jättekul. För de flesta.

En otäck sak hände dock i början av vandringen.
Alla går på ett led efter vandringsleden (upp mot Dromskåran) då någon en bit fram i ledet kliver i ett jordgetingbo!!!

Killarna och tjejerna som kommer längre bak i ledet kliver rakt in i en arg getinghop!! Rätt många blir stungna. Tobias klarar sig dock med att bara behöva vifta bort några.
En av killarna i klassen (en av tobbes fotbollslagkompisar) får 5 stick, och är dessutom känslig för getingar (har astma/allergi i övrigt också) men har inte reagerat så våldsamt tidigare.
Han börjar genast få yrsel, utslag över hela kroppen och känner sig dålig. Inte värre dock än att han klarar att gå tillbaka till utgångspunkten och en av lärarna som är med följer och ringer till hans pappa. Som tur är sväller han inte i halsen, men blir medtagen (varför ingen ledare ringer 112 är en gåta dock!!!!).

Pappan är på plats efter en timme! Och åker raka vägen till HC i Hallen. Där får killen Betapred och adrenalin och allehanda andra medicamenter. I 2 timmar blir han kvar för observation och läkaren tycker det är anmärkningsvärt att ingen kallade på 112 för detta kunde gått mycket illa!!!! Han mår succesivt bättre och får lite förhållningsorder innan han får fara hem igen!
Nästa getingstick ska han behandla själv först med Betapred som han får ta med sig överallt hädanefter, och ska genast ringa 112!!!!

Känns skönt att det gick så bra. Man tänker ju på vad som kunnat hända!!
Uschiamej!
Och inga träningar på ett tag! Men det är ju petitesser:-)

Over and out

18 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken tur att det gick bra! Må gott! Kram!

Skatan sa...

Åh herregud...så skönt att höra att det gick bra! Ris till ledarna som inte ringde 112. Jäklar, känner att jag blir lite upprörd här i mörkret...

Kram!

och ja just det ja, glömde säga hem och tack för besöket : )

MiaMaria sa...

Usch! det där låter inte alls roligt. Tur att det gick så bra som det gick.( Eller vad man ska säga).Konstigt att ingen ringde 112. / Me

Linneagården sa...

Men fy! Det brukar ju vara gympalärare som följer med, de borde ju ha lite bättre förstånd tycker man!! Stackar´n. Tur att det gick rätt så bra.
Pröva strandloppan (kakformar) de brukar ha lite allt möjligt där =)
*kram* /madelene

Unknown sa...

Usch så obehagligt! Sådant där kan sluta riktigt illa, fattade inte lärarna det? Stackars pappan som fick rusa dit och sedan ensam skjutsa honom till sjukvård... Tänk om han svullnat igen i bilen??
*ryser*

Tur att det ändå gick så bra!

Maria sa...

Så roligt att du vill länka till mig och roligt att du kommenterade hos mig så att jag hittade hit! Eller har jag varit här förrut?! Blir lite vilsen ibland!! Men ditt namn är så speciellt så jag borde minnas det...
Jag skulle ha ringt 112 (hoppas jag iaf!)

Maria sa...

PS: Jag upptäckte att jag visst varit hos dig förrut när jag satt och läste lite äldre inlägg...för jag känner igen det om Anabola-blommor! Nu ska jag se till att återkomma oftare...DS

Anonym sa...

aj aj aj, det kunde ju ha gått väldigt illa. Dom kan ju inte ha tänkt utan blivit chockade ledarna också för man vill ju inte tro att dom är så dumma att dom inte förstod allvaret och att man ska ringa 112.

Jag hoppas man talat om detta för dom så dom vet till nästa gång ifall det händer igen för det kan ju räcka med ett vanligt stick av en geting.

Kommer ihåg när Tommy var liten och lekte i en gammal sandlåda och där hade det byggts jordgetingbo. Det var många som stack honom men det blev bara små prickar. Mamma fick ett stick i armen och den svälde upp enormt. Så vi fick tidigt förstå allvaret av getingar och speciellt jordgetingar.

Men kul att det blev lyckat till sist ändå för dom andra och att killen med sticken klarade sig bra ändå.

Tingeltangel sa...

Usch, vad obehagligt. Skönt att det gick bra till slut. Man tycker att ledarna hellre skulle ringa 112 en gång för mycket än en gång för lite. Jag har ett allergibarn och går alltid med Betapred i väskan. Min ständiga skräck är att det skall hända något då man flyger, är långt ut i skärgården eller liknande med långt till möjlighet att få vård.

Tidsmästarinnan sa...

o hu vad obehagligt, det kunde ju gått riktigt illa. Tur att han klarade sig så bra ändå. Alltid nervöst med allergier!

Hoppas du visar spegeln och den fina ramen när det blir klart sen!
Må så gott!
/S

My White Cottage sa...

Men gud vad obehagligt!! Det kunde ju ha gått riktigt illa - men vilken tur att det inte gjorde det!!! Fastän man förundras ju ibland över hur folk tänker, eller rättar sagt INTE tänker!
Kram från Jenny

Anonym sa...

Herregud vad läskigt! Tur som sagt att det gick bra.

Joakim blev stungen i somras av en geting. Det gick bra. Man kan ju aldrig veta.

sabina sa...

Chockerande! Att inte nåna v ledarna höll huvudet kallt.... ??

Jag har varit borta från datorn nån dag och missat en massa ser jag! Va fin ramen är! Den blir nog super som vit om du vågar ta steget! Kan ju va svårt ibland, speciellt om känslor är inblandade... Lycka till!! Kram

Handplockat sa...

gulp TUR att det gick bra

(idag visar jag bilder från Sias showroom)

Ha det bäst

WhiteVintageDreams sa...

Fyyy vad läskigt. Jag riktigt rös när jag läste. Jag blir ofta påmind om hur snabbt livet kan ändras via jobbet. Skönt att höra att det ändå blev ganska lindrigt. Men jag hoppas att ledarna får höra en sanningens ord från nån vettig.
Kram

Brunkullan sa...

Tack för alla svar:-)

Ja så här efteråt så blir man ju ändå argare över att ingen ringde. Killens föräldrar ska ta upp allvaret i händelsen, med skolan, så får man hoppas att någon ringer nästa gång!!
Det kan ju hända när som helst. Skolutflykt, jympan, under lektion eller egentligen när som helst!

Susanne

Camillas lockar sa...

Men GUD vad otäckt! Att de inte ringde 112 som sagt!

A L V A S - P A P P A ! sa...

ja fy 17!!! otäckt värre! märkligt att rutinerna är så pass dåliga!