21 maj 2007

Pyssliga

Vi har inte bara jagat myror i helgen.
Tommy var duktig och rensade alla stuprännor från löv, kvist och annat bråte. Jag klarar inte sånt. Dels är jag höjdrädd och dels förstår jag ju mängden spindlar som finns där.....

- Han kröp också runt på vinden och inspekterade den.
- Han satte upp en antenn, så vi fick bättre täckning på åtminstone en! mobil...
- Han sågade upp timmerstockarna och vi knåpade färdigt på rabatt stommen. (som vi kanske ska flytta nu då när myrorna hittat oss...så de inte blir ett finfint bo till dem....Men å andra sidan så myrrade jag rejält både innanför, under och utanför stockarna, och det kan jag ju fortsätta göra sen också!!).
- Vi for till Röjan och köpte lite perenner. Det blev 2 st gula smörbollar, 1 st rosa löjtnantshjärta, 2 st alunrot, 2 st jättedaggkåpa och en planta trädgårdssmultron.

Av snälla Inger fick vi lite perenner från hennes trädgård också. En timjan, en pepparmynta och två sorter som jag inte kan komma på namnet på just nu. Men det är lite annorlunda växter ialla fall!
Innan vi fått tag på jord till rabatten planterade jag dem i de befintliga odlingsrutorna som fanns sen förr. Där får de växa till sig i två veckor, sen ska de ner i nya rabatten!!

- Vi umgicks lite med Inger och Stefan. De kom till oss på fredagkväll och drack lite vin och pratade.
- Vi hann åka till kyrkogården i Klövsjö där Tommys farmor, farfar och pappa är begravd, och ta bort vintersmyckningen. Blommor blir det nästa gång, då det kändes lite sent med penséer och för tidigt med sommarblommor.
Funkian som redan finns där hade dock börjat visa sig under all enris, så bara det blir lite värme så tar den sig nog rätt snabbt!!
- Tommy hann hälsa på sin farbror.
- Vi kollade in en hög matjord (gammal hästgödselkompost), som vi ska höra oss för om vi får ta ur till rabatterna.
- Tommy plockade isär, rengjorde och satte ihop luftgeväret.

Ja. Lite smått och gott alltså.
Nästa gång ska jag nog börja måla sovrummet. Vitt, vitt, vitt som jag skrivit om förr:-)
Även garderoberna ska målas vita. De har fina spegeldörrar och har pärlspont på sidorna, så de blir nog fina.

Åsså längtar jag till sommar auktionerna!!

Over and out

Inga kommentarer: