31 januari 2007

Utmaning

Såg att Gunnar blivit utmanad.
Jag antar den utmaningen trots att jag inte blivit utmanad egentligen....jag utmanar mig själv istället;-)

Då jag inte funnit läsinspiration på så länge så har det inte blivit så många böcker.
Dock har jag (om jag räknar från julhelgen sett) lyckats komma in i nått slags läsande igen!

Under Julen läste jag pocketutgåvan av Sista Andetaget- av Carlton Stowers. En kriminaldokumentär om ett verkligt mordfall. Det handlar om utredningen av det som visar sig vara ett mord på Tvååriga Renee Goode. Huvudmisstänkt är hennes egen far.
Utredningen drivs framåt av flickans mormor genom en kriminalassistent och advokat.
Mycket spännande trots att man redan på konvolutet kan läsa vem som är mördaren. Tårar fälls och på hela taget är det en mycket ledsam och dyster bok.
Boken har fått Edgar Award i genren Best Fact Crime

Nu från torsdag till tisdag har jag läst de två första böckerna i Johanne Hildebrandts triologi om Valhalla. Igår kväll började jag med den sista, Saga. Den första boken är Freja. Under flera år har jag velat läsa dessa böcker men aldrig kommit till skott.
Nu i början av januari tog jag mig samman och beställde alla tre från Bokus.

Triologin utspelar sig 700 år f.k på bronsåldern. Även om handlingen i mångt och mycket är påhittad så är den baserad på asatron och dess myter och berättelser.
Jag som är intresserad av den här tiden upptäckte att jag inte minns mycket alls om den här tiden. Men nu vill jag läsa mer om våra asa gudar!!!
Det kanske blir en fakta bok på bokrean??:-)

Det är ändå spännande att följa Freja, Tor, Oden och de andra och tänka att det KAN ju ha varit så här!!
Tänker inte gå in så mycket på handlingen dock då jag kommer recencera hela triologin senare.
Men som försmak kan jag säga att jag redan ser böckerna som några av de bästa jag läst!!
Den andra delen i serien är Idun.

Jag har också börjat med Stieg Larssons- Män som hatar Kvinnor. Men har haft trögt att komma in i den och har nu läst de första 20 sidorna vid åtskilliga gånger.
Fast nu när jag är igång med läsningen kanske........

Over and out...eller som Freja skulle sagt...Fred och god växt!

Inga kommentarer: