30 november 2006

Gammal mat

På Hedgehog Saras blogg hittade jag ett inlägg om gammal mat i kylskåp, frys och skafferi....

Tell me about it säger jag bara!
Förra året vid den här tiden renoverade vi köket.
Då passade det bra med en liten rensning av torrvaror och övrigt....

Jag ryser fortfarande vid tanken.

Jag och Tommy är av typen: - Detta har vi nog inte så jag passar på att köpa lite.....

Det är inte bra.


Följden blev att jag hittade inte mindre än 5 (fem, five!!) stycken förpackningar chokladpudding!!
Vi äter chokladpudding ca 1 gång per år!
Och ibland har jag det i tårta..
Samtliga förpackningar var öppna.
I varje paket var det taget 1-2 portioner.
Hälften av paketen hade gått ut minst 1 år tidigare.
1 paket var fortfarande inte gammalt.

Sen hittade jag 3-pack såser....
Ca 7-8 förpackningar.
1 var helt oöppnat och hade inte gått ut!!
Resten hade
1: Gått ut mellan 2001 och 2005
2: Fanns i snitt 1 påse kvar i varje
3: Hälften var samma sort...Café de Paris
4: 1 var smögensås.
5: När någonsin äter vi smögensås?
6: Jo....just ja...jag gjorde ju en fiskgrataing för ca 4 år sedan.
7: Den var INTE god.....

Till detta hittade jag också ett antal antika torkade russin i botten på lika antika förpackningar.
Helt ihoptorkade kokosflingor i en halvöppnad påse...
Gamla kryddor!!!! Hur är detta möjligt???? De håller ju i typ 200 år!!!
En förpackning potatismos som hade torkat fast i vad jag tror (hoppas) var en sirapfläck...
Strössel....överallt.....utom i burken som var tom....
Varma koppen....som gått ut mellan 2000 och 2005. Några paket var helt oöppnade!
En öppnad förpackning med minikrustader där hälften var krossade och resten luktade mycket skumt....
Och så fortsatte det.
Kylskåpet vill jag inte berätta om.
Försöker förtränga!!!!

Nu är det snart dags igen för en rensning....
vill inte råka ut för samma chock en gång till!

Over and out

2 kommentarer:

Fredrik Andersson sa...

Hahaha, så kan det gå ibland...
Vet själv när man rensat och hittat saker som inte ser vidare bra ut, :S

Anonym sa...

Jag hittade en möglig brödbit så sent som igår i skåpet. Fy så äckligt...