23 augusti 2006

Nära verkligheten?

Fick bevisat för mig återigen, att politiker inte vet mycket om verkligheten..
Åtminstone inte i de här fallen jag läste om i senaste numret av Hennes.

Inför riksdagsvalet fick 7 st kvinnliga politiker svara på en mängd (18 st) frågor ang sveriges 25-29 åringar.
Frågor var tex hur många procent är sammanboende, jobbar heltid eller hur mycket de spenderar på olika saker per år.

Den frågan jag hakade upp mig på var: Vilken är den genomsnittliga personliga inkomsten/månad i åldersgruppen 25-29 år?

Här är svaren:

Ella Bohlin, 27, Ungdomsordförande i Kristdemokraterna 22 000:-/mån

Lena Hallengren, 32, Förskole-och ungdomsminister, Socialdemokrat 19 000:-/mån

Sofia Larsen, 34, Riksdagsledamot, Centerpartiet 21 300:-/mån

Cecilia Widegren, 32, Riksdagsledamot, Moderaterna 19 000:-/mån

Birgitta Ohlsson, 30, Riksdagsledamot, Folkpartiet 20 000:-/mån

Maria Wetterstrand, 32, Språkrör, Miljöpartiet 13 000:-/mån

Rosanna Dinamarca, 32, Riksdagsledamot, Vänsterpartiet 16 000:-/mån

Var bor dessa? Jo i storstadskommunerna. Främst Stockholm.
Visserligen är lönerna högre där, men vad tror de egentligen? Vet de inte att det är Otroligt många arbetslösa, föräldralediga och studerande i den åldern? Hur kan man gissa22 000??????????? Tror hon verkligen att mer än hälften är toppolitiker med 25-70 000:- lön varje månad?

Själv gissade jag inte heller så rätt, men tycker 12 700 :-/mån är rätt bra gissat ändå!!!!

Den rätta genomsnittliga lönen är 13 760:-/mån

Är inte speciellt förvånad över att Maria Wetterstrand kom närmast med 13 000:-. Hon har förövrigt tillsammans med Rosanna (V) flest rätt...6 av 18.....
Sämst blev Ella (Kd) med 3 av 18

Annat som oroar är att Ella och Cecilia på allvar tror att genomsnittet spenderar 8 000:-/år på skor.......när det egentligen "bara" är 2 319:-
Jag gissade också fel...1 800:- trodde jag...

Jag hoppades någonstans att våra politiker insåg att många 25-29 åringari Sverige lever på eller under existensminimum. Men det var kanske att hoppas för mycket!

Å andra sidan hade jJAG bara 2 helt rätta svar, men jag var betydligt närmare verkligheten i mina svar, än de tillfrågade...så det så!!

Over and out

Inga kommentarer: