22 juni 2006

Sista dagen..

Foto: Åsa Höckert
geranium cinereum (Näva) "Ballerina"

I morse kom det plötsligt över mig. Jag jobbar sista dagen innan semestern!!
Det känns jättekonstigt!
Egentligen skulle jag jobbat i en vecka till, men då det tillslut i förra veckan visade sig att det körde ihop sig med för få vikarier på jobbet under min sista semestervecka, flyttade jag fram semestern en vecka.
Vips kom semestern så nära inpå!!
Egentligen gör det ingenting! Jag vill ha semster nu! Tyvärr verkar vi gå mot ett lågtryck, men lugn bara lugn, jag börjar jobba igen vecka 30. Då blir det fint igen....;-)

Igår var jag på sista delen i frökursen jag gått hos Åsa Höckert. Varmt och skönt var det också till skillnad från de andra tillfällena.
Det var en hel del som blommade i Åsas trädgård. Bl a otroliga blå bergvallmo och några tidiga pioner. Många klematis (hon har drivor av dem då hon samlar...) blommade förståss också. Många av dem klättrar i träden, så höjer man huvudet så ser man björkar med mängder av rosa eller blå blommor!!!!

Mycket var överblommat också, men helheten var fin ändå. Hon beklagade sig dock över den snöfattiga vintern vi hade. En hel del växter som frysit bort helt eller delvis. Hon hade dock åtskilligt med nya plantor som väntade på att grävas ner i rabatterna, så "hålen" fylls nog snart igen:-)

Massor av diverse skadedjur hittade vi också till Åsas förtret! Hon skulle gå en raid med kallvatten, såpa och pyrex på det mesta i växtväg.
Såg till vår fasa att hennes hägg börjar bli luden av sådana där spinnarlarver som väver in hela träd i någon sorts spindellik väv. "ryser".....
Har för mig att när vi såg hela parker som var invävda i Göteborg för ca 7-8 år sedan att det inte går att göra något åt dem. Det ser hemskt ut, men skadar inte trädet i sig, men kaläter allt grönt under en eller ett par sommrar. Sen drar spinnaren vidare och landar i någon annan park...

Nu var det bara topparna på två-tre grenar som var invävda än så länge, så om hon klipper av grenarna och bränner dem, och sen sprutar resten av trädet rikligt med pyrex, går det kanske att hejda?? Hoppas!!!

Nåja. I övrigt verkade hennes trädgård ha mycket på lut. Hundratals med perenner i knopp. En helt ny pergola vid infarten som redan har flera klematis som klättrar i sig.
Ett nytt och dubbelt så stort växthus har kommit på plats, med en läckert designad "trall" i marknivå framför.
En finurlig 3-delad klematis båge som leder in till den gula trädgården vid sidan av garaget...

Ja som ni hör är jag djupt imponerad av hennes trädgård som faktiskt bara har 8 år på nacken!!!!
Kolla in den själv på www.hockashage.com

3 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig semester tjejen! Hoppas du får det lugnt och skönt! Kram kram

Meeri sa...

Trevlig semester! Kram kram

Anonym sa...

Tjena bruttan!
Vad TRIST det är på jobbet nu när du semestrar!
WOW vilken trädgård man kunde titta i i! Apropå det...vad gör du på lördag..?! Jag tänkte om vi kanske gräver upp lite hittan och dittan och ändrar om lite...(Fniss)
Ha det bra!
Kram AC