07 januari 2012

Limma fast krokar, hyllor och speglar på kakel

Badrummet i stugan

Jag fick kommentarer om hur vi limmat fast krokarna i vårt badrum.

Svaret är att vi använt oss av ett slags knådlim (påminner om häftmassa, fast det härdar). Detta kan bära upp till 50 kg. Det finns knådlim som kan bära upp till 80 kg också.
På bygghandlen sa de att det är mer troligt att kaklet lossnar än att limmet gör det;)

Så, är bara kaklet fäst ordentligt med rätt slags fog, så ska det bara vara att limma på:)

Vi har använt detta knådlim till krokarna och hjorthängaren i vårt badrum i stugan.
Vi har också använt det till badrumsbelysningen ovan tvättfatet här hemma i radhuset.

Spegeln i stugan hänger på två stycken x-krokar, som vi limmat fast med ca 4-5 cm mellanrum. Sedan har vi hängt spegeln som vanligt som en tavla (en ståltråd på baksidan).

Hemma i radhuset har vi en fasetterad spegel utan ram. Denna har vi limmat direkt på kaklet med ett speciallim för just detta ändamål. Vad det limmet hette kommer jag inte ihåg, men fråga på bygghandeln. Det är viktigt att det är anpassat för spegel, för syran i vanligt lim kan annars lösa upp beläggningen på baksidan av spegeln, så den blir förstörd.
Detta lim är flytande och läggs på i s-form på baksidan.

Limmet kan man sedan lösa upp med hjälp av tex en hårtork. Resterna skrapar man sedan bort lite lätt, och sista fläcken tar man bort med tex lite bensin på en tuss (om det skulle behövas).
Nu har jag ju inte provat själv, så det återstår att se om det är så himla enkelt som det låter......;)

Fördelen med lim istället för att borra, är att man slipper hål, som dels blir fula den dagen man vill sätta upp något annat, samt ur säkerhetssynpunkt, då fukt inte kan tränga igenom tätskikten:)

Vi har vänner som limmat upp IKEAs Lack-hyllor med "knådlim", och de har handdukar och korgar med allehanda grejor i på hyllorna, och det har hållit i flera år.

Jag tycker detta är guds gåva till oss som gillar att flytta på saker vi satt upp.
Kan nog med stor säkerhet säga att jag kommer ALDRIG mer borra upp något på kakel, om det inte är av yttersta nödfall eller helt enkelt för tungt för att limma!

Over and out

3 kommentarer:

a piece of happiness sa...

Tack , då ska jag genast tala om det för min man som älskar att borra ;-)

Coolaannna sa...

Jag tackar och bockar!!

Ska också prova detta!!

Kram Anna

Jonas sa...

Testade och det fungerade super.
Tack för tipset!