27 juli 2011

Äntligen badrumsrenovering!

Äntligen är vår badrumsrenovering på gång i stugan! Under augusti/september kommer det ske:)
Och i och med det kom blogglusten tillbaka.

Idag är det en hemsk orange golvmatta, samt en beige mönstrad våtrumsmatta på väggen. Allt från det glada 70-talet. Slitet är det och golvet knarrar när man går, pga för brett mellan reglarna.

Halva badrummet tas idag upp av en liten bastu på 170x90 cm.
Den ska vi nu riva bort, och ersätta med en ångbastu/dusch, istället, på ca 100-120x80-90 cm. Har inte bestämt vilken ännu.

Vi har mest använt bastun som förråd nu, och tror att den kombinerade duschen/ångbastun kommer användas oftare. Dessutom blir ytan större, även om det fortfarande blir ett litet badrum, och ger smart plats för den lilla toppmatade tvättmaskinen.

Nu funderar jag såklart på vilket material vi ska ha.
Först hade vi tänkt oss en budget renovering, med golvmatta och kanske väv på väggen.

Tidigare inlägg om vår kommande renovering, hittar du HÄR. Där hittar du också bilder på handfatet vi ska ha, samt bilder på badrummet vi har här hemma.

Nu är jag inne på klinker och kakel. Åtminstone kakel på en del av väggen. Vi ska ju ändå känna oss nöjda i en hel massa år, och jag är rädd att jag kommer tycka det känns lite väl budget med bara matta...*lyxproblem*....

På byggvaruhuset Fresk, här i stan, har de kaklat upp ett visningsbadrum som jag fastnade för. Måste ta bilder och visa er sedan.

Det är kaklat med klinker från Konradssons Kakel, Saint Barth, grå brigantino (6135), 10x50 cm, på golv och del av vägg. Ser ut som gammalt vindpinat trä (typ laduvägg/drivved) ungefär.
De har kaklat i fiskbensmönster på golv, och sen liggande i oregelbunden höjd upp på väggarna, som en trappa som går upp och ner ungefär. Svårt att förklara..
Det är som högst kaklat upp till höfthöjd, och som lägst ca 1-2 rader upp. Samt från golv till tak precis bakom tvättstället. Resten av väggen är vitt blankt stort kakel, Kar (1127) 25x40 cm.

Så läckert, och ser lagom fjälligt ut och skulle passa vår timmerstuga.
Jag skulle kunna tänka mig att kakla golv och vägg på samma sätt, men istället för det vita blanka kaklet sätta vanlig slät vitmålad väv, för att hålla kostnaden nere. Fast det vita kaklet var inte så farligt dyrt/m2, så det kanske inte blir dyrare än att sätta väv...Stora kostnaden ligger på det fina klinkret...:0

Blir det ändå en budgetrenovering, så skulle jag också kunna tänka mig våtrumsmatta på golvet, som ser ut som skiffer i olika oregelbundet mönster, från Tarkett. Finns ljus och antracit.
På väggen vita stora kakelplattor, samt något kakel liknande mattan bakom tvättställ och i dusch. Ska vi ha ångduchen, blir det bara vitt bakom. Oavsett vilken typ av renovering vi gör. Blir det bara duschväggar vill jag ha samma kakel där som bakom tvättstället.

Taket har idag furu panel, och kommer målas vitt. Där väggen till bastun rivs kommer vi sätta mer panel, så det blir en enhet. I värsta fall får vi byta hela taket, men jag hoppas det blir snyggt att "lappa" också.

Tvättställ har vi redan. Det är från Sanova, och är lite gammaldags i formen, med kromstativ med hylla. Blandaren jag vill ha är likadan som vi har hemma, Zazzeri, från Sanova serie 900, med vitt blandargrepp i porslin.
Ovanför tvättstället vill jag bara ha en spegel. Gärna med fin ram runt i svart, silver eller vitt.

Ny WC förståss. Med dolt avlopp. Vi har en Gustavsberg hemma som är snygg, men har utgått. Nått liknande den vill jag ha.

Handdukstork vill jag också ha. Nått med rundade hörn som ser lite gammeldags ut. Inget designat dyrt dock, utan runt 2000:-...Har sett en, men glömt var. Blir till att googla:)

Som förvaring vill jag ha en nätt köpmandisk/skåp/byrå, med ett gammalt väggskåp ovan. Väggskåpet får gärna vara lite nött och slitet i vitt.
Alternativt blir det ett fint golvvitrinskåp av nyare modell. Bredd ca 80-90 cm.

Bara vi har bestämt oss för material, så kan sökandet av själva detaljerna ta vid.
Flera detaljer har jag redan spanat in i sommar, när jag besökt Skalets Inredning, Vemdalsskalet.
Där finns det massa snygga saker som passar i vår timmerstuga.

Här kan ni se klinkret jag vill ha:
Saint Barth Konradssons Kakel

Jag kommer ha massor att berätta om renoveringen framöver, så nu ska jag bli bättre att uppdatera bloggen. Och bättre på att ta bilder att visa er också:)

Over and out

2 kommentarer:

Den där Victoria sa...

Åhh, vad roligt, jag vill också få badrummet renoverat och vår dåliga ursäkt till tvättstuga också för den delen.

Lycka till i alla val om hur badrummet ska se ut, det blir spännande att följa!

Kram Elvira

Johanna Stålros sa...

ojojoj vilken förvandling, kommer bli sååå snyggt. Kram j