29 oktober 2009

Porslin till salu

Jag fortsätter att rensa i röran! Jag har bla 3 olika kompletta serviser som jag lägger ut på Blocket nästa vecka. Men först tänkte jag ge Er chansen att bli ägare till någon av dem, eller alla tre:) Priserna är lite lägre än jag tänkt lägga på blocket, så passa på!

Det är först den här söta 50-60 tals servisen i vitt och ljustljustblågrå.
Kaffeservis- Rörstrand "Kivi", i design av Carl-Harry Stålhane. Tommy har ärvt den, och den är helt utan defekter! Toppskick med andra ord. 12 assietter, 12 kaffefat, 12 koppar, 1 kaffekanna, 1 gräddsnipa och 1 sockerskål. Pris exkl. frakt 1800:- ELLER bud. nätet har jag hittat halva servisen (6 av varje) för 1200:-, så det är ett bra pris ni får!

Visst är den fin!? Sedan vi ärvde servisen, har vi bara använt den en gång, och det var på Jonathans dop!
Nästa servis är den här vackra vita matservisen, med en stor och en liten silvergrå ros. Det står stämplat att den kommer från en tysk (eller polsk?) porslinsfabrik: Seltman Weiden-e, Bavaria x.
Vad just denna servis heter, kan jag dock inte hitta. Har letat på nätet, men hittar ingen liknande. Måste vara rätt ovanlig eftersom den inte dyker upp när man googlar.
Då den är stilren och enkel i sin form och färg, har jag tvekat länge om jag ska ha den kvar eller inte. Nu har jag ändå bestämt mig för att sälja.
Servisen är i fint skick (förutom såssnipan) och består av 6 mattallrikar, 6 assietter, 6 djupa tallrikar, 2 serveringsfat, 1 skål och en såssnipa på fat-i-ett (Liten flisa har gått på ovankanten av snipans fat). Vi har aldrig använt servisen sedan vi ärvde den.
Pris 1300:- exkl. frakt, ELLER bud.
Den är väldigt enkel med sin silvergrå ros! Å vad jag gillar den här egentligen...men som sagt. Jag använder den aldrig och jag önskar så att den kom till användning hos någon annan!
Sist, och störst;) är den här Matservisen.
Den är vit med vackert blåklockemönster och guldkant. Den har ingen stämpel, så det är nog ingen dyrare servis, och jag tror att min svärfar (som vi ärv den av), har vunnit den på någon av de fiske- bridge- eller pistolskytte tävlingar han varit på under åren.
När vi fick porslinet var det helt oanvänt, och vi har bara använt den vid 3-4 festligare tillfällen. Därför är den också helt felfri!
Servisen består av: 12 mattallrikar, 12 assietter, 12 djuptallrikar, 2 skålar, 2 uppläggningsfat, 1 såskanna och 1 soppterrin.
Pris exkl. frakt 1500:-, ELLER bud.

Alla 3 serviserna bör handdiskas. Åtminstone har vi handdiskat dem när vi använt dem.

Jag vet inte vad det kostar att skicka dem, så kan du hämta dem här hemma hos mig så är det bra. Annars antar jag att man skickar dem med bussgods. Köparen betalar fraktkostnaden, och jag tar inte ansvar om något skulle gå sönder!

Köp alla 3 serviserna för 4000 + frakt (annars kostar de tillsammans 4600:-).

Är du intresserad? Maila på gustavsson_susanne@hotmail.com . Först till kvarn. Jag kollar mail under helgen, men hör inte av mig förren på måndag till eventuellt intresserade.

Om ingen av er vill köpa, lägger jag ut dem på blocket under nästa vecka. Då kommer de vara några hundra kronor dyrare/servis i utgångspris!

Over and out

Inga kommentarer: