20 januari 2009

Formex- Ib Laursen

Äntligen kommer den utlovade rapporten från Formex vår-09. Helgen för mig började redan på fredag kväll, när jag kom fram till Storstan. Min kusins rara sambo A, mötte upp på centralen, och vi gick direkt upp till hotellet. Vi bodde på Rica vid Hötorget. Toppenhotell. Centralt och underbar frukost buffé!!
Då det var sena kvällen när jag kom fram, blev det inte så mycket mer än lite surr, och sen var det natti, natt:)
Lördagen började med den underbara frukosten. Sen tog vi en liten sväng förbi Indiska på hörnet, där jag köpte en ny söt grå stickad mössa i lite "basker modell" samt torgvantar som också var stickade i mjukt garn!
En sväng förbi Mique också på väg till centralen för vidare färd ut mot Stockholmsmässan.

För mig som var på mässan för första gången var det underbart! A har varit där förr, och upplevde det som att det var mindre folk, men ack så roligt det var ändå!
Svårast var att inte få handla! Jag nästan grät av habegär i min absoluta favvomonter!!
Och den var:

Ib Laursens monter!

Precis de detaljer jag letar till vår stuga! Lagom lantliga, lagom nötta och lagom pastelligt!
Detta var också enda tillfället då jag kom på mig att fråga om att ta foton. Och det gick så bra enligt den rara tjejen i montern:) Alla foton i inlägget är från deras monter!

Kolla bara den söta tallrikshyllan här ovan, och vad vackert det röda och vita är i den!! Durkslaget som hänger från redskapshyllan skulle jag gärna ha!
Vispskålarna är ju jättesöta, och dessa har jag trånat efter tidigare! Och de härliga durkslagen på övre hyllan tackar jag inte nej till!!
Sobert i vitt, grått och svart! Skåpet med vitrindörr skulle jag kunna tänka mig i stugans framtida lite större badrum! Brödskålen och tallriksstället vill jag gärna också ha! Liksom handduken Queen of the kitchen!
En underbar turkos nyans på hyllan! Heller hur! En liten möbel i den färgen kanske inte skulle skada...hm...Och detaljerna på och runt den vill jag också ha! Allihop!
Sött tvättsträck med underbar textil! Ljuva gråbeige toner till krispigt vitt! Klassiskt och passar överallt.
Eller ljusblått som jag gillar så! Och kolla skylten! Den vill jag ha:)
Ute ska vi ju göra en planteringshörna bakom garaget i stugan. Vi har en gammal diskbänksplåt, men jag har gärna dessa detaljer ovanför! Som zinkbrickorna, zinkfacket och sen trälådorna med etiketter på väggen!! Ljuvligt!
Även pippifåglarna ska ha mästerverk att bo i! Det med bed & breakfast vill jag allra helst sätta upp i en av träden runt stugan!! Ett av de mindre kan få bo här hemma på radhuset:)
Och lyktor som jag inte kan få nog många av! Den stora grå väckte habegär förståss!!
Andra montrar som jag gillade var Cult Design, Miljögården, Himla, House Doktor, Klippan, Madame Stoltz och Green Gate.
Även Affari, Mateus, Watt & Veke, Rice och Mr Plant hade underbara inspirerande montrar!
Annat jag gillade skarpt var de underbara Viktorianska lusthusen och växthusen som jag just nu inte minns leverantören av. De fina montrarna med leksaker och inspiration till barnkammare! Alla trädgårdsinspirerade montrar med allt från gräs, plastbjörkar och ankor i dammar.
Både lunch (salladsbuffé) och fika (bärpaj och smoothie) blev det också. Min kusin kom förbi utanför mässan med barnen, så jag fick chans att heja lite på dem också. De var förkylda hela bunten, så vi var ändå rätt glada att få bo själva på hotell jag och A...hihi:) Hoppas på en längre träff med dem i sommar istället!!!
Ett stort plus med mässan var att få träffa Lina Gardelid! Supermysig tjej även IRL! Men det anade jag ju redan! Jättekul att träffas.
Sen hejade jag också på rara och snälla Anna Viktoria i hennes monter. Hon har jag träffat här i Östersund tidigare, som jag bloggade om då. Jättekul det också! Dessutom kom A och Viktoria på att de kom ihåg varandra från Dalarna:)
Jag hoppas dessutom verkligen att jag får möjlighet att återvända till Formex mässan fler gånger! Och tänk om jag en dag får göra det i form av inköpare till min egen butik:D
Kvällen tillbringades först på det lilla matcafét vid Lagerhouse på Drottningatan. Jag åt en matig mossarella-macka och A en sallad. Ont i fötterna var bara förnamnet så vi tog in i vårt hotellrum tidigt och låg där och frossade i godis, te och jättemuffins:)
Sen bläddrade vi i tidningar och kikade på TV och bara pratade! Hur mysigt som helst!
Söndagen tillbringades på stan. Vi betade av en hel del butiker innan det var dags att på ömma fötter ta sig till tåget igen!
Tack för en underbar helg A! Nu måste vi ses snart igen...det kan ju inte ska dröja ett år den här gången också;)
Over and out

8 kommentarer:

Widénskan sa...

Låter som en underbar helg.
Men alltså.. jag kan tänka mig ALLT som du har fotot..
Bring it on!!
:-)
Kramar
Christine

Sjabbig men chic sa...

Underbart, Susanne, underbart! Jag vill ha... Ja, allt!!!
Det låter som en kanonhelg men nästa gång så tycker jag att du ska lufta mig lite också!

Kram Lisa

Jessica sa...

Hej,
vad roligt att du haft en så´n toppenhelg!!!
Åh ligga och äta godis, snacka gojja och kolla tidningar - det är min typ av mys!!!
IB Laursen är helt otroliga - så fint och de är så trevliga!
Kul - din favvo-lista är exakt samma som min! Tur att de inte får ha direktförsäljning på mässan *fniss*

Må gott!
Stor kram
Jessica

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Vilket fantastiskt inlägg!
Det kändes nästan som jag var på mässan jag med en stund!! :)
Vad härligt du haft det!!

Jeanette

Katja Kristoferson sa...

Allt är fint, ALLT! Jag vill ha aaaaallt!!!! Saknar min vita fina lägenhet!

Annie - Annalunda sa...

Håller med dig fullständigt! Underbara ting! Vill ha!!!! Förstår att det var lätt traumatiskt att inte kunna handla... ;)

Stor kram Annie

rosenskära sa...

Godmorgon Susanne!

Vilken mysig helg ni har haft - sinnena fyllda till brädden!

Den översta bilden med emaljmuggar och kärl - till vår stuga också! Har inte visat några bilder därifrån ännu men OOOh vad jag längtar nu. Där har jag svävat ut i det rödvita, lantliga temat och de här skulle göra sig kanon i köket. Ib Laursen är en favorit...

Ha en fin dag!

Lena

Anonym sa...

Kul att få se och läsa mer om din helg! Kan tänka mig att du nästan blev vimmelkantig av alla intryck.

Det där är din framtid. Det är jag övertygad om! Kram Annica

Ps. Och stackars Jonte som har magsjuka! Hoppas det är bättre snart. Ds.