17 augusti 2007

Rastamutta- recentionen

Jag beställde ju Sandra Gustavssons nya bok "Rastamutta" redan samma dag den kom ut. Efter hennes underbart bra bok "Maskrosungen" ville jag ju såklart läsa hennes nya.
Jag visste att den skulle handla om hennes familj, och att det skulle vara utdrag av hennes bloggning. Små korta roliga anekdoter från vardagen av typen "lillebror säger..".
Fruktansvärt roliga kommentarer. I bloggform.

Med spänning öppnade jag posten. Besviken konstaterade jag att de 100 sidorna var väldigt få 100 sidor. Hur jag i min vildaste fantasi hade kunnat föreställa mig att boken skulle se ut som en vanlig 300 sidors poket vet jag inte. Men lite besviken på tunnheten blev jag allt när boken dök upp....

Boken, som har klockrena och hysteriskt roliga teckningar av Vanja Schelin till varje liten anekdot , var som väntat en orgie i roliga "lillebror" historier. Att Sandras familj är hysteriskt roliga (det MÅSTE de vara...!) är ingen nyhet. Men det mesta kändes bekant.
För mig som följer Sandras blogg regelbundet var det som att repetera alla inlägg i bloggen. Nått som jag kunnat göra gratis!
Nu betalade jag 171:- + porto för denna bok och det känns väl mycket för den läsning jag fick!
Som tröst skulle jag åtminstone vilja fått den signerad av både Sandra och Vanja.
Då hade den varit värd pengarna.

Kontentan är ändå att boken är kul. Riktigt kul. Teckningarna är på pricken vad som behövs för att illustrera kommentarerna och lyfter boken ordentligt!
Sandra är duktig på att skriva. Det bevisar hon med "Maskrosungen" och inte minst på sin blogg! Men hade jag väntat till bokrean, köpt "Rastamutta" för ca 80 spänn......ja...då hade det varit värt det.
Men tyvärr drar den, för denna boken, dyra kostnaden ner betyget rejält.
Från en potentiell 5:a (för så roliga är Sandras små ironiska kommentarer och lillebrors roliga samtal) till en 2:a.

Tyvärr! För med ett annat pris, hade den här boken varit en given "gå-bort" present på höstens alla bjudningar!

Tillägg!! Ber om ursäkt till Vanja Schelin, för att jag felaktigt givit henne namnet Ylva tidigare i denna recention. Förlåt:-)

Over and out

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har kollat in på hennes blogg genom dig, håller helt med! Hon är grym på att skriva...

Sen måste jag säga att du ser ut att ha väääldigt fint hemma!!!

Anonym sa...

Hej,

(Priserna varierar mycket på nätet har jag sett, från adlibris ca 140 till bokus 177 (!).
Priset är högt pga 4-färgstrycket och papperskvaliteten.)

Tack för fina ord! :)