05 augusti 2007

Hemmasytt och Arvegods

I helgen har jag lånat symaskinen av snälla Inger. Resultatet blev bla ett kuddfodral. Det i mitten. Denna sida är sytt i lapptäcksteknik, av gamla kökshanddukar. Det syns lite dåligt på bilden bara.
Hörnen är från en sliten handduk som min mormor vävt, med röd dekor. De vita rutorna är från en vit handduk som följde med i köpet av stugan. Har minst ett dussin och alla har bokstaven Ö, borderat på sig. Detta monogram är i mitten på kudden.
Andra sidan är en gammal broderad bonad. Vem som broderat vet jag inte, men även denna följde med köpet av stugan.....

På nära håll ser man att där står: "I det djupa, i det höga, råder en osynlig hand. Och ett aldrig slutet öga vakar över minsta grand".
Det är felstavat på aldrig....som ni ser...:-)

Lite närmare....


Och ännu lite närmare. Jag har vikit över bonaden på denna sida, och knyter med sidenband. Enkelt att ta av överdraget på det viset!! Den vita mitten lappen har bokstaven Ö mitt fram. Syns inte på bilden dock....


Tommys farmor Edit har gjort detta örngott. Troligen har hon vävt lakansväven också. Sen virkat och broderat EP för Edit Persson (som hon hette som gift) så detta är kanske brudlakanen? Tommys farmor och farfar gifte sig på 1920-talet, om jag inte missminner mig!

På lite avstånd. Jag köpte en blåvit rutig kudde så lyser det fint genom den virkade spetsen!
Båda fodralen har jag i kökssoffan.
Over and out

Inga kommentarer: