15 juni 2007

Altan makeover

I år har jag vita pelargoner i den låga betongkrukan på baksidan och i den höga har jag trollpil kvistar med en sådd av ringblommor runt om.
I ampeln en vinröd(lila) häng petunia


Sommaren 2004 bestämde vi oss för att riva den gamla slitna altanen med ruttet räcke och ruttet plank in mot grannen.

Så här såg det ut när vi rivit bort alltihopa...Fri insyn till grannen under några dagar....



Efternågra timmars jobb hade vi fått nästan hela planket på plats.


Under altantaket får vi nu plats med en matgrupp. Stolarna hör egentligen inte till bordet. Med utdragsskiva får vi plats många och drömmen är att hitta nätta rottingstolar utan karm att sätta runt. 8- 10 st vill jag ha. 4 på varje sida får plats och en per gavel....





Utanför vardagsrumsfönstret står favvo gruppen:-)

Det glesa liggande räcket gränsar inte mot nästa granne som man kan tro. Vi bor i gaveln på radhuslängan och har en bit tomt och en häck innan nästa länga tar vid!





Lite vidare vinkel.







Och mot grannen igen...





Ett trappsteg återstår att bygga. Den är något för hög som det är nu. Det blir lite högt kliv för barnen. Vi passade också på att bygga ut altanen snett mot förrådet.


Där barn "brasse" stolarna står vill jag ha två solstolar modell vuxen!! Gärna i teak eller konstrotting.

Tips?


Over and out





3 kommentarer:

Unknown sa...

wow! Gud vad snyggt! En sådan där altan skulle jag vilja ha!

Brunkullan sa...

Lillasysteryster: Tack! Vi är nöjda även om det finns att göra fortfarande:-)

Anonym sa...

Jättefin altan, kan tro att ni njuter på den! Härligt att den inte är helt rak och symmetrisk, det ska vi ju inte heller göra vår, och det känns bra nu när jag ser din!
kram