08 maj 2007

Olycksfågeln

Sedan jag för snart ett år sedan upptäckte Camilla Läckberg och hennes kriminalromaner har jag varit helt såld.
Hon har ett fantastiskt språk i sina böcker. Hur menar jag då?
Jo, hon skriver så enkelt. Inget tillkonstlat och krystat.

När jag började läsa hennes böcker, började jag med hennes tredje bok, Stenhuggaren. Trots att jag då hamnar mitt i relationen mellan Huvudpersonerna, Patrik och Erika, så känns det inte konstigt på något sätt. Nyfikenheten väcktes dock, och jag plöjde raskt igenom den första boken, Isprinsessan och snart den andra, Predikanten.

Under påskhelgen läste jag med iver Camillas fjärde bok, Olycksfågeln.
Handlingen utspelar sig som vanligt i Fjällbacka på Västkusten.
En dockusåpa, "Fucking Tanum" ska bli kommunens senaste sätt att ge lite reklam för den lilla orten. Reklam får man nog alltid! En av deltagarna hittas snart mördad i en soptunna.
Blickarna vänds mot den lilla orten och Patrik på Tanumshedes polisstation får fullt upp.
Ytterligare ett mord som inträffat på orten ses först som en olycka, men visar sig vara mord. Allt eftersom nystas en lång härva upp runt om i landet och Patrik och hans kollegor letar febrilt efter att försöka hitta ett, samband.
Erika håller samtidigt på att planera för sitt och Patriks stundade bröllop. Hon bekymrar sig samtidigt för sin syster som deppat ihop totalt.
Här beskriver Läckberg med närvaro om Erikas ansträngda förhållande till sin svärmor, och den sköra, men moderligt beskyddande relationen till systern.
Läckberg knyter ofta ihop sina historier med en parallell värld. Man får i hennes böcker följa en annan historia i början av varje kapitel. Denna historia berättas inte sällan i dåtid och ger en bakgrund till tex mördarens liv.
Just detta tycker jag är en del i en bra historia. Att få den ur många vinklar. Även Liza Marklund har använt sig av det sättet att väva ihop historier. Studio Sex är ett lysande exempel.

Jag hade höga förväntningar på Olycksfågeln, då Camilla under 2006 fick utmärkelsen "Svenska folkets litteraturpris".

Förväntningarna infriades. Dock inte på alla punkter.
Trist var det faktum att jag redan innan halva boken förstod vem mördaren var...

Men det gör inte så mycket. Dels för att man inte så säkert kan veta att vad man tror är sant, och dels för att kringhistorierna i Läckbergs böcker är så intressanta i sig.
Det är så spännande att läsa hur relationerna runt huvudkaraktärerna utvecklar sig. Hur ska det gå för Mellberg? Hur ska Anna, Erikas syster gå vidare? Och när ska Erika tillslut be sin svärmor fara och flyga:-)
Rekomenderar denna bok varmt. Även om jag fortfarande har Stenhuggaren som en klar favorit av de hittills fyra lästa.
Idag beställde jag nr 5 på Bokus....."Tyskungen"...!!
Hade den stora turen också. Den var dagens bok och kostade endast 49:-....INBUNDEN:-)
Tror den har potenial att bli min nya favorit:-)
Och detta oavsätt priset...;-)
Over and out

Inga kommentarer: