27 maj 2007

Äntligen sommar!!

Idag har det varit jätteskönt väder här.
Äntligen:-)

Vi har dagen till ära städat upp på baksidans altan. Och oljat in utemöbler.
Altanen är rätt stor. I vinkel. En del som är under tak (vinkeln) och en jättestor (dubbelt så stor) avlång del som inte har tak.

Under taket har vi ett stort utebord som med iläggskiva rymmer 10-12 personer. Tyvärr har jag bara 4 gamla positionsstolar..men drömmer om nätta stolar utan karm i rotting. 8 st vill jag ha:-).
Här finns också ett gammalt slagbord som ska få flytta till vår stuga i sommar. Blir då vitt....

Sen har vi delen utanför taket. Där finns en liten grupp på 4 karmfåtöljer, rätt låga, och ett runt lågt bord i brunsvart betsadfuru. Låter inte så snyggt och först ville jag också måla alltihopa vitt, men lät mig övertalas och nu gillar jag den skarpt. Jag fick gruppen av min styvpappa som köpte ett mer "ät-vänligt" bord. Han i sin tur fick den av en granne som flyttade till lägenhet. Tror gruppen är från 60-talet och liknade kan köpas på Svenssons i Lammhult.
I mitten av bordet har vi ett stort vev-parasoll i cermevit canvas.
Dynorna är ca 10 cm tjocka och är koboltblå. Dessa vill jag ha nya cremefärgde överdrag till.

I andra änden av altanen har jag två små barnsolstolar (vill gärna ha två vuxen varianter. Gärna i teak eller vita Adirondäck stolar). Ett litet växthus i plast får också plats.
I den här delen kommer också en klätterros upp ur trallen och växer mot planket mot grannen. Rosen är en "Finlands vita ros". Vi klippte ner den idag dock för att kunna måla planket en gång till. Hoppas det inte dröjer länge till den kommer igen bara......

Sen har jag flera krukor. Två rätt stora i betong. I år har jag vita pelargoner i den ena och höga grenar av trollpil i den andra. Runt grenarna har jag sått solrosor som jag hoppas tar sig snart. Jag har också en stor gammal kopparkittel som jag ska ha stenar, vatten och vattenväxter i, ett vitt fågelbad och en kruka som jag sått sallad i.
Två amplar, en mot hus väggen och en vid förådet som är ihopbyggt med altanen, ska fyllas med hängpelargoner.
På bordet under altanen står en svart kittel med penséer.

Och vilken dag som helst ska vi även olja in hela trallen........Och då ska ni få se lite kort också:-)

Over and out

Inga kommentarer: