26 mars 2007

Inga missöden

Tobbes fjälltur gick jättebra. Efter en dags skidande (ca 1,4 mil) var de framme vid toppstugan vid lunndörren (vålådals fjällen). Det gick 3 timmar fortare än när ledarna var där ifjol med en tidigare grupp!!! Mycket tackvare det fina vädret. Mulet men varmt och skönt. Sista kilometrarna började det dock blåsa ganska kraftigt....

Väl framme väntade en natt tillsammans med massor av andra turister. Stugan har 26 bäddar. Antalet deltagande scouter med ledare var 13. Och totalt i stugan var man 56 stycken!!!!!
Så. Som goda scouter sov man på golvet...De är ju vana;-)

Dagen efter var det ett strålande vårväder med klarblå himmel och gassande sol.
Det gick fortare hem, då det var neråt såklart. Och trots lite träningsvärk så var han mycket nöjd med helgen.

Vi andra passade på att åka till stugan på lördagsmorgonen. Dagen bjöd på en fin dag med sol-dis.
Vi gjorde matsäck och gick några hundra meter upp på berget bakom oss och satte oss i en slänt ovan ett hygge.
Fin utsikt och en nära belägen "pulkbacke" gjorde att vi fick två timmar friskvård!!

Väl nere vid stugan igen grävdes det både solgropar (till mamman) och snöfort (till jonte).
Sen åt vi våffor en dag för tidigt och bjöd Tommys farbror.
Jonte somnade som en stock efter en heldag grävandes och "pulkandes".

Söndagen var ännu bättre med strålande sol. Jag grävde ännu en solgrop och Jonte en stor snögrotta i slänten.
Han kom också på att det går ypperligt att åka stjärtlapp/pulka/snowracer i slänten!!!!!

Tommys moster kom på kaffebesök, så vi fick tillfälle att använda utemöblerna som ingick i köpet för första gången. Vi bjöd också in närmsta grannen. Några trevliga timmar flöt förbi och vi sa just att så vackert väder har man sällan på midsommar!!!!
Termometern visade 14 grader i skuggan och i direktsolljus på timmerväggen var det 40!!!!! grader....

Innan vi for hem åkte Tommy och Jonathan längdskidor medan jag solade mig en stund i lugn och ro.
Så varmt och skönt hade jag i min grop, att jag skrämde fåglarna med att bara sitta i min urtvättade och solkiga BH......
Nått ska väl byborna ha att tala om.
Å andra sidan tror jag inte att någon såg mig. Vi bor ju vid vägs ände:-)

Over and out

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad härligt det låter, gissa om jag saknar just DET DÄR, en snögrotta, varm choklad och goda ostmackor... mmm...