11 januari 2007

Eragon


I måndags kväll var jag, Tommy och Tobias på bio.
Vi såg Eragon.
Tobias fick boken i julklapp och läste ut den på ett kick. Han tyckte boken var bättre.
Och så är det ju oftast.
Men.
Filmen var bra. Kanske mer riktad mot barn/tonåringar än tex sagan om ringen triologin.
Inte heller specialeffekterna mäter sig med Peter Jacksons filmer men det hade jag inte väntat mig heller. Budgeten var ju rätt låg.
Den är bara 1,30 timmar lång, så den är rätt komprimerad i jämförelse med boken. Synd.
Filmen handlar om en 17-årig pojke, Eragon, som av en slump (eller?) får en liten drake på halsen. Med tiden förstår han att han är den enda drakryttaren, och därmed den ende som kan kämpa mot den onda kungen.
Märkliga händelser leder sedan till krig mot kungens soldater och hela filmen gav mersmak.
Tobias fick även bok nr 2 i julklapp "Den äldste"...sen är bok 3 på väg.
Hoppas även dessa blir film.
Jag kommer gå då med.
Filmen rekomenderas hur som helst. Även om den är mer riktad till yngre.
Over and out

4 kommentarer:

Anonym sa...

I did it again!

Kul att han gillade böckerna. 3:an är ju som du då förstår paxad för faster.

Anonym sa...

Hej Det låter som en film i min smak.Jag är barnsligt förtjust i Fantasy.Fast jag kanske väntar tills den kommer på dvd.
Trevlig hleg1
:)

Brunkullan sa...

Ja, absolut. Du gillar den nog. Tyvärr har sagan om...triologin förstört mycket, då ingen film kommer upp i samma standard.
Någonsin är jag rädd, för det är fantastiska filmer på alla sätt!!

Trevlig helg själv:-)
Vi flyttar på jobbet hela helgen och spänningen ligger i om växeln kommer fungera på måndag...
Vi får väl se;-)

Susanne

Anonym sa...

...Mina barn är i Spöket Laban åldern (Kanske Happy feet?)

Så det blir när den kommer på DVD. Jag och maken älskar fantasyfilmer för barn och ungdommar. Längtar tills mina skruttar kan se dem tillsammans med oss.