05 december 2006

Julbak

Igår på min lediga dag passade jag på att baka lite julkakor.
Det blev en sats chokladsnitt och en sats schackrutekakor.

Jonte fick egen deg och gjorde små kakor han med. Ville ju så gärna hjälpa, men var så snorig att jag inte riktigt ville släppa in hans små händer i julbaket:-)

Idag är jag hemma och Vabbar....(vård av barn). Men imorgon får han gå på dagis igen. Hostar gör han ju, men det kan ju han göra i veckor!!

Så.
Jag bakar idag med.
Idag blev det två marmorerade sockerkakor och senare ska det bli två drömrulltårtor!!

Kvar att baka (bakar alltid samma saker till jul...en slags obrytbar tradition...) är kolakakor, kokkostoppar, pepparkakor, bondkakor och knäckflarn.
Sen brukar det bli lite godis...russin och nötchoklad, knäck (inte varje år...), kola (i fjol blev det lakritskola!) och tryffel doppad i vitchoklad....

Har oerhört svårt att bryta jultraditioner, även om jag genom åren släppt på en del.
Man måste ju det och skapa egna traditioner också!!

Over and out

2 kommentarer:

Fredrik Andersson sa...

Kan jag komma över på en fika? Oj vad kaksugen du gjorde mig nu...

Anonym sa...

Jag har ett recept på saffransbiscotti på min receptsida - kanske något för dig till jul. Tror ni behöver massor av fikabröd - för tänk va många som vill komma och hälsa på i nya stugan över julen. Jag hade gärna gjort det om jag kunnat. Men vem vet - kanske tomten låter mig följa med när han ska lämna julklappar och jag ramlar ner genom skorstenen!