03 december 2006

Hemma igen

Å vad vi hade mysigt i helgen:-)
Om man nu tycker det är mysigt att bo med en febrig, snorig, hostig och gnällig femåring.....
Men det gör man om det är så spännande med nya stugan att inget annat spelar någon roll!
Då kan man ta den där lilla extra uppmärksamheten som ungarna kräver utan att det känns besvärligt och jobbigt.
Jag och Jonte har inte varit utanför dörren på hela helgen!!!

Vi kom ner lagom till Idol finalen som jag tyvärr inte såg så mycket av ändå. Tittade till på TV:n ibland bara. Men missade inte när de sjöng "idol-låten" båda två, vilket jag tycker Eric gjorde bäst.
Men nu är det ju helheten som räknas! Och till helheten är Marcus min favorit.
Å den andra sidan brukar det gå bättre för tvåan, så kanske Eric lyckas bättre ändå? Men jag köper absolut Marcus skiva ändå!!!

Istället för att titta på idol hela tiden gick vi runt runt och tittade i alla skåp och lådor för att bilda oss en uppfattning av hur mycket som de lämnat egentligen. Det visade sig vara en hel del. Nästan allt faktiskt!
Vi rensade inte så mycket då på kvällen utan bäddade i nya täcken och sängkläder, satte upp adventsstjärnor, kransar och lite annat julpynt. Sen mös vi bara med en sen taco-middag och tända ljus.

På lördagen klev vi upp rätt tidigt och tände upp och fixade lite till, och vid lunch kom säljarna (de vi köpt av) för att visa oss mer detaljer och hur vissa saker sköts, som tvättmaskin, pumpen vid brunnen, vattenberedare mm. Vi bjöd på adventslunch med skinka, köttbullar, prinskorv och annan lite juligare mat.
De skulle också ta med en tredjedel av veden, vilket vi kommit överrens om tidigare.

Vi träffade också på närmsta grannen som också bara är fitidsgäst. De är upp några gånger per år och bor egentligen i S-holm. Vi bjöd honom och säljarna (Gunnar och Kerstin) på kaffe och sen åkte de.
När de åkt plockade vi fram mer julpynt, levande ljus, gjorde iordning adventsljusstaken och plockade undan de 50, -60 och -70 tals aktiga prydnaderna och vissa gardiner, bonader, handdukar, dukar och tavlor som de lämnat kvar.
Snygga på sitt sätt men inte vår stil riktigt....

Det fanns porslin för 12 personer (vitt neutralt i lite gammeldagsstil. påminner om Ikeas ARV tycker jag....), massor av kastruller i olika storlekar, bestik och köksredskap i massor, ett våffeljärn modell antikt (måste vara första elektriska på marknaden och jag har för mig att mormor hade ett lika när jag var liten....), flera stekpannor av nyare datum + gjutjärn, massa gamla fina örngott med broderade monogram, en jättesöt mocka kaffeservis med rosor, några termosar som sett bättre dagar, tupperware plast!!, och även lite torrvaror som är av nyare datum...Av dem tänker jag slänga det som är öppnat, resten får vara kvar.
Sovrummen var komplett med täcken, madrasser, kuddar, överkast mm. Men vi hade ju köpt nytt, så vi ska tvätta upp de bästa och ha till reserv, resten åker på loppis!!

I förrådet och garaget (24 resp 25 m2)stod det två leksandsstolar kvar till min stora glädje!! De är ju så fina. Ska fixa upp dem lite och använda inne. Även en del verktyg, utemöbler, grillar, hyvelbänkar, pulka, spadar, krattor, två par äldre längdskidor, massa ved, frysbox, kylskåp att ha som kallkällare, och en del annat smått och gott fanns det.
Innan vi gått igenom allt de lämnat...ja, jisses, det kommer ta tid!! Men kul är det. Rätt vad det är hittar man någon raritet!!

Möblerna är helt OK. Vi ska köpa två nya resårmadrasser och ben till stora sovrummet men annars får det vara en tid. Får byta ut eftersom vi renoverar rummen, men absolut ingen brådska.
Badrummet är väl det som är sämst. 30 år på nacken och en 70-tals orange plastmatta....nja...det blir kanske första prio, sen stora sovrummet!!

Lördag kvällen mös vi bara och bjöd Tommys farbror på middag. Sen blev det en TV kväll framför brasan.

Idag packade vi upp det sista och ställde in kistan vi ska ha som bord. Sen for Tommy till sin moster en stund och jag städade lite efter allt stök vi hållt på med.
Nu är det snyggt igen när vi kommer nästa helg!
Helgen efter det har vi julfest på jobbet, så då blir vi hemma och sen är det jul!!
Ska bli hur mysigt som helst, och Ni kommer bli hur trött som helst på att läsa om min stuga;-)

Men.
Så får det bli. Om några månader svär jag mig säkert hes på stugan och det faktum att den tar all vår tid i anspråk:-)
Jag menar....Nyhetens behag...det har man ju hört om förr!!

Over and out

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad mysigt det låter! Jag blir riktigt avundsjuk..

Fredrik Andersson sa...

Det låter riktigt trevligt :) Lite bilder kanske? Vore kul att se :D