23 oktober 2006

Det ska bli ett sant nöje att döda dig

Magdalena Graaf skriver biografi!
Kunde knappt hålla mig för skratt när jag hörde om detta.
Vad skulle hon skriva? Om kädiskåthet och porrutvik?

Men så började jag läsa både här och där om hur hon varit misshandlad, levt under hot och haft hemlig identitet.
Mitt intresse vaknade.
Kanske det lät spännande ändå. Varför väljer människan kändisskapet om man levt under hemlig identitet?
Det måste jag ju bara få veta!

Så.
När jag slängde ner boken "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" i bokpåsen sist på bilioteket så skulle jag ge boken en chans.
Efter två sidor var jag fast!

Boken är totalt skrämmande. Denna lilla kristna tjej som slängs som en vante mellan väggarna i sitt och sitt blivande barns fars lägenhet. Inte ens när hon är gravid slutar han slå.
Mest skrämmande är att detta är något som sker varje minut, varje sekund runt hela jorden.

Hon beskriver sin barndom med både allvar, humor och kärlek. Där får man följa hennes humoristiska far, hennes hippieaktiga kärleks-givande mor och en styvfar snällare än snällheten själv!
Under alla år i skolan, mobbad för sitt och familjens medlemskap i bland annat Livets Ord söker hon sig allt djupare in i religionen för att hitta någon slags styrka.
Som tonåring gör hon tillslut uppror och är smått stökig och gör en del dumheter.
Det är då hon träffar Jorma!
En muskelbyggare som går på steroider och inte vet bättre än att misshandla en skör liten tjej både fysiskt och psykikt.

I boken får man en helt annan bakgrunds historia till Magdalenas olika val i livet. Om vänskapen som växer fram efter flera år mellan henne och systern Hannah och hur illa behandlad hon som offer blir av samhället, med några få undantag.

Med sonen Isak flyr hon tillslut sin make och får gång på gång flytta runt mellan olika kvinnohem och jourlägenheter.
Efter några oroliga månader får hon tillslut sin skyddade identitet, med allt vad det innebär. Ingen kontakt med vänner och familj. Hon är nu helt utlämnad till sitt nya öde.
Vänner och familj i sin tur får utstå hot och flera otäcka händelser, som straff för att de inget vet om Magdalena och Isak, och för att de ställde upp som vittnen.

Som vi alla vet så lever hon ett idag högst offentligt liv. Hon valde helt enkelt att efter en tid konfrontera sina rädslor.

Det är en otroligt gripade historia och från att i mina ögon vara en kändiskåt bimbo, som visserligen växt i mina ögon senaste åren genom olika hemma-hos-repotage, där hon visat sig vara en rätt go tjej och en toppen mamma, har hon nu växt ytterligare och så tycker jag att allt hon gjort från utvik till sånger till giftermålet med Magnus Hedman har varit smarta och genomtänkta händelser som fått henne att må bra som människa och skapat ett bra liv för henne och sonen.

Jag grät av medlidande och skrattade högt genom boken, som rent språkmässigt inte är bättre än en medelmåtta högstadie uppsats. Men det är det som gör hela boken.
Att den inte är så där präktigt ordentlig och pek-pinne aktig.
Den visar Magdalenas kärlek till familj och vänner och framför allt till sin son Isak.

Rekomenderas starkt!
Boken får 4 st fantastisaka fyror.
Den femte uteblir då, historien till trots, blir lite för ursäktande för utvik och dålig sång.
Det Magdalena behöver nu är självförtroende.
För hon är vacker, hon är stark, hon är en fruktansvärt bra mamma och framför allt så kan hon konsten att få mitt intresse!
Det säger inte lite:-)

"Det ska bli ett sant nöje att döda dig"- Magdalena Graaf- 4 4 4 4

Inga kommentarer: