30 augusti 2006

Superbröllop!!

Sommarens "kändis-bröllop" här i Jämtland har jag hört massor om. Mycket sant och en del som säkerligen är osant. En del tror jag mer på. Det mesta jag tror på har kommit från en som verkligen var där!
Tex att man lagt över en halv mille på det, och att det flögs in frisörer, blommor och brudbukett från huvudstaden och gäster från halva världen. Gästantal, inte så många men ändå... (beroende på vem du talar med), mellan 150- 300 st.....

Först vigsel i kyrkan, som var översållad med vita rosor (temat för dagen...)

Tälten man sen hade festen i var vita och tydligen superduper stora med tinnar och torn a´la circus modellen.
Ett tält var bara till för champangen (rosa, inköpt för totalt ca 45 000 kr.....!) och där hade man flera stora glasamplar från takreglarna, fyllda med vardera 100 vita rosor. I detta tält spenderade man en timme, sen klev ingen in i det igen.....

Sen förflyttade man sig vidare till det STORA stora tältet (eller ladan som vissa källor säger..)där 10-talet antika golvkandelabrar och nära 100 st glasljusstakar lös över den dyrt catrade maten. Bakom brudparet fanns ett litet fönster som gav vacker utsikt över bygden, och var omgärdat av 100-tals små vita rosor!
Bruden var vacker som en dag förståss och bar en designer klänning.....
Dans och superfest (här var det ett jätte -tält i alla fall!!!!) hela natten följde!!

Dagen efter var det eftermiddags- brunch och paketöppning och 3:e dagen var det allmän avvinkning på Frösö flygplats, då paret for iväg på bröllopsresa!!
Enligt gästen var det ett mycket vackert och fantastiskt roligt bröllop. Ett once-in-a-lifetime bröllop, som du antagligen inte får vara med om mer än en gång som vanlig Svensson.

Om sådana här bröllop vet jag inte vad jag ska tycka.

Prinsessan i mig myser och får nästan orgasm!! Jag blir avundsjuk helt enkelt! Det är ju totala prinsess drömmen!! Festen, maten, gästerna och kläderna.
Prinsen är förmodligen där och det enda som saknas är den vita springaren.....(Fast med de pengarna borde det gå att ordna...:-)

Realistikern i mig fasar över överlyxen och mängden pengar spenderade. I detta fall drabbar det ingen fattig. Det är en droppe i havet för dem, men tanken på ett helt tält med 100-tals rosor i glasamplar som ingen ser efter den dryga timme det tar att dricka upp champangen och sen inte vara mer i detta tält! Hujedamig!!

Missionären i mig tänker på denna halva miljon som skulle kunnat ge mat åt jag vet inte hur många människor, eller gett ett aidsprojekt i Afrika allt det behövde för att ge gravida aidsdrabbade kvinnor den medicin de behöver för att minska risken att överföra sjukdomen till sina barn!!

Skulle jag ta chansen om jag fick en halv mille öronmärkta bröllops-pengar? Ja

Skulle jag ha dåligt samvete sen? Nja...

Skulle folk komma? Ja. En tredjedel för att dela vår dag med glädje, en tredjedel för att kunna säga att de var där och ha något att skvallra om sen (snällt skvaller), och en tredjedel för förhoppningen att nått skulle gå snett. Att jag skulle snubbla, spilla vin över hela klänningen, Tommy säga nej vid altaret eller nått annat riktigt skandalöst, som de skulle kunna hånskratta åt sen.

Skulle minnet leva vidare och pratas om i sekler? Förmodligen

Skulle folk vara avundsjuka? Ja, några. Men de flesta skulle nog snacka skit, tycka vi är idioter, hata oss och undra om det inte gick att använda pengarna till nått vettigt!!

Skulle jag bjuda på min egen förödmjukelse, skandalerna och skitsnacket? JAAAA:-) Med glädje!

Over and out

Inga kommentarer: