11 augusti 2006

Sjuka tankar

Meeri får mig på så konstiga tankar.. Hennes blog är så bra.
Nu senast fick jag en kommentar om roliga (eller pinsamma kanske är rätta ordet) saker som kan hända när man sitter i en växel.

Tex att råka rapa i örat på den som ringer. OTROLIGT pinsamt tycker vi. Fullt normalt tycker en del kunder som ringer hit.
Meeri gjorde också en lista för några veckor sedan, (Onsdag 26/7), om hur vi växeltelefonister vill att ni som ringer ska bete er eller hur ni INTE ska bete er.

Här kommer en lista på vad jag som växeltelefonist är rädd att jag ska göra i telefon. Ingen inbördes ordning.

1. Att skrika åt alla skåningar att byta dialekt, bara för att jag inte förstår ett jota av alla mumlare modell Zlatan som ringer. Tack och lov är jag för snäll och trevlig;-) Istället frågar jag vänligt om de kan upprepa, för mitt headset krånglar och fungerar inte som det ska....

2. Att råka säga K-ordet eller andra snuskiga ord till kunden. Tex välkommen till x du söker penis..... Har svårt att säga dessa ord i vanliga fall, men tänk om jag skulle få ett bryt och DÅ skulle jag bergis inte kunna sluta skratta och sen skulle VD-n ringa och sen skulle jag få sparken och sen......Ja ni fattar! Riktigt barnsligt alltså...

3. Att som en vikarie vi hade, säga saker som..."-ja men om jag sagt att han är upptagen, så ÄR han upptagen, så då behöver du ju inte ringa igen och tjata efter bara 2 minuter!!!!"...

4. Att mitt "Välkommen till.." mening sägs som en enda lååååång jätte rap!!

5. Att få total blockout och absolut inte komma på hur man kopplar och använder datorn när VD:n vill tala med någon i företaget, och dessutom efter några pinsamma ögonblick, koppla bort honom!

6. Att säga välkommen till " det ena företaget vi representerar" och det är VD:n för "det andra" som ringer...Oj, detta har jag visst gjort...ett par gånger till och med...!

7. Att jag ska säga nått topphemligt till en kund, som inte får komma ut överhuvudtaget! Tur kanske att jag aldrig får veta nått topphemligt. Jag är en sån där människa som glatt skulle rabbla upp mitt livs historia, och alla andras med för den delen, under tortyr!! Inget officers eller spions ämne med andra ord...

8. Att råka fisa högt så det hörs till kunden...Men det skulle vara mer pinsamt att lägga en smygfis som luktar riktigt illa så de andra växeltelefonisterna skulle behöva gå ut...

9. Att säga andra underliga saker till kunden som att den de söker är med i melodifestivalen(och personen absolut inte har nått med festivalen att göra)...säga välkommen till mig....säga nej jag sitter inte själv, när de i själva verket söker Anders Kristell...Oj, det har jag visst också redan gjort....

10. Att börja ett samtal på engelska med att inte begripa nått och sen koppla personen till fel person och sen koppla till ytterligare en fel person, och sen ska det visa sig vara någon kontrollant från ägarbolaget som ska se om vi kan sköta vårt jobb.....

Kontentan av allt är att min största rädsla är att bli illa omtykt av maktens människor. Hm....Meeri...vad betyder det??

Over and out

Inga kommentarer: