11 augusti 2006

Nostalgi a´la 1981


L på jobbet mejlade denna till mig. Glasslistan från 1981!! Vilken nostalgi kick för mig som är född 1972!! Kolla priserna!!
Puckstång som man fick till mellis ibland på dagis. Piggelin som var den enda glassen jag åt till jag var typ 6 år (den kom typ 1974-76 eller nått sånt...) Tip top som fortfarande är min favvo, big top (var det den som hade en mumsmums inuti??), Top Hat som hade så god sylt inuti... igloo för 1,75 som man delade med bästisen när man inte hade mer än 2 kronor.

2 kronor var för övrigt vad jag fick av min morfar varje lördag. För dessa kronor fick man gå till kiosken, ställa sig i luckan och där hade de en plastgrej med genomskinligt lock direkt vid luckan, indelat i ca 12 pytte fack. Där fick man stå och peka på godisarna man ville ha. De kostade mellan 5-50 öre styck. Samt att 1 öres kola fanns kvar,men då var man tvungen att köpa minst 5, 10, 15 osv..eftersom 1 öringen inte fanns kvar.....
För sina 2 kronor fick man en överfull påse som inte gick att stänga. Påsarna var förövrigt en sån där vit med "multifärgade bubblor" på.

Några år senare fanns Tips o Tobak på Hornsgatan, Frösön, där jag bodde. Där kunde man gå in och bakom disken fanns dessa lådor. Då hade priset gått upp, men för 5 kronor fylldes påsen nästan ända upp! Om man undvek godisarna för 50 öre- 1 kr styck vill säga!! Mitt favvo var dock de små "läppstiften" som smakade som godishalsbanden ungefär....vet ni vad jag menar? De kostade 50 öre och kunde bara köpas om man fått extra pengar....

L och jag kom ihåg känslan när de öppnade Telogott i stan. Där kunde man plocka sitt eget godis!!! Vilken dröm....ca 2 kronor hg kostade det då.... Sen hade de ju så goda praliner också. Men på den här tiden fick man punga ut med drygt 20 kronor för sin fulla påse. Som tur var hade veckopengen också blivit större:-)

Nu tycks jag alltid betala minst 50 kronor....hur lite eller mycket jag än köper......

Over and out

1 kommentar:

Meeri sa...

Åhhhhh..... vad mysssssigt. Jag kommer också ihåg de vita påsarna :) Fast på min tid (86 och framåt) blev det lite mer pengar!