18 augusti 2006

Hösten

Annicas blog fick mig på Hösthumör:-)

Sommaren i all ära, men jag älskar hösten. Är en sån där höstmänniska. Gillar att krypa upp i fåtöljen med en latte och tända snormånga ljus och bara mysa!
Jag gillar när det börjar bli mörkt på kvällarna lika mycket som att de blir ljusa på våren (hm..lite personlighetsklyvning där...). Jag gillar också första dagarna man måste ha vantar och strumpor i skorna (har inte strumpor på sommaren..). Första dagen man kan ha de nya höst/vinterskorna och, härliga tanke, måste ha en extra tröja på sig:-)

Efter helgens barnkalas (med pirat-tema..), ska det städas och putsas fönster, så jag kan murra till det med höstiga gardiner, kuddar och plädar med matchande ljus!
Rabatterna ska rensas en sista gång, och de sommarblommor som gjort sitt i lådorna ska ersättas med kryssanteum, dahlior och andra vackra höstväxter!!
De i sin tur blir ersatta i slutet på oktober med ljung, tallris och ene.
Sen är det ju inte långt till........ JUL!!!

Julen är årets andra höjdpunkt! Sommaren är den första!
Julen skulle jag inte vilja vara utan. Vill absolut inte sluta med klappar heller, hur kommersiellt det än är och kommer bli! Finns inget roligare än att pynta huset (gärna redan helgen INNAN 1:a andvent...) , byta gardiner i köket (igen), ställa ut några tomtar och tända alla inne- och utebelysningar. Sen ska man spendera alla dagarna fram till jul med att planera ut vad man ska köpa alla och sitta på kvällarna och slå in fina paket:-) Gärna lacka! Jag gillar också att göra egna dubbelvikta ettiketter med eldade kanter och nått fint på utsidan...Nya varianter varje år!

Klapparna behöver inte vara märkvärdiga! Bara det finns en verklig tanke bakom det som ges, och det inte köps nått bara för att det ska köpas! Planeringen är ju roligast.
Jag blir glad för allt, även om en CD-skiva från älsklingen (eller barnen), med en artist som inte jag, men han gillar, inte är den roligaste presenten att få........puss, Tommy!!;-)
......(Tips! I år vill jag ha Dixi Chicks senaste eller Peter Jöbacks samligskiva.....)

Varför gillar jag i inte våren då?
Våren är skitig, kal, luktar illa och trist helt enkelt.....

Vårvintern är OK så länge det är snö kvar (OBS vit snö...inte gul eller avgasbrun..), försommaren är också OK, när det väl börjat spira det där allra första gröna i träd och på marken. Allt däremellan är vedervärdigt!
Tänk bara en april dag, när visserligen solen skiner, men allt är sandigt, grått och ungarna kommer in efter en liten lekstund i lekparken och luktar en blandning av hundskit och survatten!!! Urk!

Nä nu välkommnar jag hösten. Längtar efter de där morgnarna när frosten ligger för första gången, och solen skiner från en blå himmel när man trampar iväg...Åh...det är så klar luft och blir så lätt att leva!
November kan å andra sidan vara trist om inte snön kommer. Men vi får väl hoppas på en snörik november, december i år:-)

Over and out!

1 kommentar:

Meeri sa...

Jag kn bara hålla med... För övrigt gläder det mig att någon mer har märkt att våren luktar hundbajs. Julen känna extra najs i år för att Willy kommer :)